- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 4
- Koordynator przedmiotu:
- dr Eugenia Ciborowska - Wojdyga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obecność na wykładch - 30 godz. Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu - 30 godz.
Razem nakład pracy studenta 60 godz = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obecnośc na wykładach 30 godz = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu 30 godz. - 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie i egzamin z matematyki 1,2,3.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami matematycznymi stosowanymi do opracowania wyników doświadczalnych.
- Treści kształcenia:
- 1. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. 2. Zmienna losowa i jej rozkłady. 3. Charakterystyki zmiennej losowej. 4. Wprowadzenie do teorii estymacji. 5. Przedział ufności dla wartości oczekiwanej i wariancji. 6. Postulowana liczebność próby. 7. Weryfikacja hipotez statystycznych – ogólne wiadomości o testach. 8. Testy parametryczne dla wartości oczekiwanej. 9. Testy parametryczne wariancji. 10. Wybrane testy nieparametryczne – test zgodności χ2 , test serii, test znaków. 11. Korelacja, test dla współczynnika korelacji. 12. Regresja liniowa. 13. Podstawowe wiadomości dotyczące programowania liniowego i optymalizacji – algorytm suplex.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny i ustny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- K. Kukuła, „Elementy statystyki w zadaniach”, PWN 1998
M. Balcerowicz-Szkutnik, W. Szkutnik, „Podstawy statystyki w przykładach i zadaniach”, 2003
E. Ciborowska-Wojdyga, „Ćwiczenia z matematyki dla kierunków chemicznych”, OWPW, 1989
J. Czermiński, A. Iwasiewicz. „Metody statystyczne dla chemików”, PWN
J. Czermiński, A. Iwasiewicz. „Metody statystyczne w doświadczalnictwie chemicznym”, PWN
J. Greń, „Modele i zadania statystyki matematycznej”
A. Plucińska, E. Pluciński, „Zadania z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej”
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę teoretyczną na temat podstawowych typów zmiennych losowych, ich charakterystyk oraz metod stosowanych w statystyce matematycznej ( twierdzenia graniczne, testowanie hipotez oraz analiza korelacji i regresji)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi przedstawić interpretację wyników eksperymentu jako pewnej zmiennej losowej, wyliczyć parametry danego rozkładu zmiennej losowej; zastosować twierdzenia graniczne jdo oszacowania prawdopodobieństwa otrzymania wyniku w określonym przedziale, do oszacowania niezbędnej liczebności próbki lub ilości eksperymentów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
- Efekt U_02
- Potrafi , na podstawie wuników eksperymentu, przetestować hipotezy dotyczace danej cechy lub rozkładu oraz przeprowadzić analizę korelacji i znaleźć funkcję regresji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
- Efekt U_03
- Potrafi dobrać i wykorzystać właściwie dla celów praktycznych konkretne metody stosowane w syatystyce( np dla opracowania wyników doświadczalnych)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem zawodu inżyniera
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05