- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy technologii chemicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wojciech Orciuch
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe: 30 godzin wykładów. Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu: 25 godzin. Razem 55 godzin = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obecność na wykładach: 30 godzin = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Przygotowanie do egzaminu: 25 godzin = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Termodynamika i kinetyka procesowa, procesy wymiany ciepła, procesy podstawowe inżynierii chemicznej.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad projektowania i powiększania skali procesów przemysłu chemicznego, tworzenia projektów procesowych oraz charakterystyki typowych struktur procesów na przykładach wybranych instalacji produkcyjnych.
- Treści kształcenia:
- Analiza koncepcji chemicznej procesu jako podstawa do wstępnego wyboru metody produkcji. Jakościowa optymalizacja procesu w oparciu o zasady technologiczne (zasady najlepszego wykorzystania różnic potencjałów, energii, surowców i aparatury). Przykłady organizacji procesu wynikające z tych zasad. Etapy projektowania procesu od skali laboratoryjnej do przemysłowej. Opracowanie projektu procesowego. Zastosowanie metod powiększania skali w projektowaniu. Przykłady typowych procesów przemysłu chemicznego.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- S. Bretsznajder i in. "Podstawy ogólne technologii chemicznej" WNT 1973; J. M. Douglas "Conceptual Design of Chemical Processes" Mc Graw-Hill 1988.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma wiedzę niezbędną do obliczania równowag fazowych i chemicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt W_02
- Ma wiedzę niezbędną do projektowania procesów chemicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi stworzyć i ocenić koncepcję chemiczną procesu
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U_02
- Potrafi stworzyć i ocenić koncepcję technologiczną procesu zgodnie z zasadami technologicznymi
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15, K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U_03
- Potrafi prowadzić prace rozwojowe
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Rozumie zasady i potrzeby współpracy inżynierów różnych specjalizacji
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05
- Efekt K_02
- Potrafi myśleć i działać samodzielnie
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06