Nazwa przedmiotu:
Podstawy technologii chemicznej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wojciech Orciuch
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe: 30 godzin wykładów. Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu: 25 godzin. Razem 55 godzin = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obecność na wykładach: 30 godzin = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Przygotowanie do egzaminu: 25 godzin = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Termodynamika i kinetyka procesowa, procesy wymiany ciepła, procesy podstawowe inżynierii chemicznej.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad projektowania i powiększania skali procesów przemysłu chemicznego, tworzenia projektów procesowych oraz charakterystyki typowych struktur procesów na przykładach wybranych instalacji produkcyjnych.
Treści kształcenia:
Analiza koncepcji chemicznej procesu jako podstawa do wstępnego wyboru metody produkcji. Jakościowa optymalizacja procesu w oparciu o zasady technologiczne (zasady najlepszego wykorzystania różnic potencjałów, energii, surowców i aparatury). Przykłady organizacji procesu wynikające z tych zasad. Etapy projektowania procesu od skali laboratoryjnej do przemysłowej. Opracowanie projektu procesowego. Zastosowanie metod powiększania skali w projektowaniu. Przykłady typowych procesów przemysłu chemicznego.
Metody oceny:
Egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
S. Bretsznajder i in. "Podstawy ogólne technologii chemicznej" WNT 1973; J. M. Douglas "Conceptual Design of Chemical Processes" Mc Graw-Hill 1988.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma wiedzę niezbędną do obliczania równowag fazowych i chemicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt W_02
Ma wiedzę niezbędną do projektowania procesów chemicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi stworzyć i ocenić koncepcję chemiczną procesu
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U_02
Potrafi stworzyć i ocenić koncepcję technologiczną procesu zgodnie z zasadami technologicznymi
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15, K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16
Efekt U_03
Potrafi prowadzić prace rozwojowe
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Rozumie zasady i potrzeby współpracy inżynierów różnych specjalizacji
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05
Efekt K_02
Potrafi myśleć i działać samodzielnie
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06