- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy programowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Andrzej T. Chwiej / starszy wykładowca
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MS1A_22
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Laboratoria: liczba godzin według planu studiów – 15, przygotowanie do zajęć - 15, przygotowanie do kolokwium – 10, inne (Kodowanie i testowanie procedury) - 20; Razem - 60 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Laboratoria - 15 h = 0,6 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Laboratorium: 8 - 12
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy na temat cyklu życia oprogramowania. Wyrobienie umiejętności pisania prostych programów, nie poprzez naukę sztuczek w konkretnym języku, ale poprzez ukierunkowanie na myślenie kategoriami algorytmów i programowania. Wybrano Pascal, jako język dydaktyczny (o ścisłej algorytmizacji i typizacji danych) i MathLab jako podstawowy (ze względu na popularność i dostępność bibliotek, w szczególności specjalizowanych naukowo-technicznych) język oprogramowania ogólnego.
- Treści kształcenia:
- L1 - Algorytmy i schematy blokowe, metoda CASE, podstawowe fazy programowania, cykl życia programu. L2 - Środowisko Delphi i MatLaba. Korzystanie z narzędzi środowiskowych. Biblioteki. L3 - Typy danych (typy elementarne i typy złożone). L4 - Podstawowe operacje matematyczne. L5 - Instrukcje warunkowe i instrukcja wyboru. L6 - Pętle (wyliczeniowe i warunkowe). L7 - Instrukcje skoku. L8 - Procedury i funkcje. L9 - Pliki. L10 - Łańcuchy tekstowe. L11 - Moduły a biblioteki. L12 - Programowanie obiektowe. L13 - Programowanie wizualne – komponenty: przykład. L14 - Programy typu klient-serwer (technologia ActiveX) - przykład.
- Metody oceny:
- Średnia z dwu dwudziestominutowych kolokwiów: ze znajomości podstawowych elementów programowania algorytmicznego (strukturalnego) i kolokwium z informacji ogólnych (test wyboru) - oraz z pracy własnej: samodzielnego przygotowania działającej procedury (projekt procedury obliczeniowej). Trzy nieobecności na zajęciach eliminują możliwość uzyskania zaliczenia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- R.Klempka,A.Stankiewicz: Programowanie z przykładami w językach Pascal i MatLab, AGH-Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2005 (wyd. 2)
Pascal
B.Mrozek,Z.Mrozek: MatLab i Simulink-poradnik użytkownika, Helion, Gliwice 2004, (wyd 2.)
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W04_01
- Zna podstawowe metody kodowania typowych relacji obliczeniowych przydatnych w obliczeniach technicznych w tym technikę obiektową i interfejsową.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1-L13, L14), Uruchomienie oprogramowania (L1-L11)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt W10_01
- Zna elementarne relacje ekonomiczne przy produkcji i dystrybucji oprogramowania oraz podstawowe systemy dystrybucji bibliotek i oprogramowania i podstawowe metody ochrony praw autorskich
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L13, L14)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W10_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi skorzystać z bibliotek podprogramów.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2, L3, L9, L11)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02_01
- Potrafi odtworzyć algorytm obliczeniowy (schemat blokowy) procedury obliczeniowej zapisany jako konstrukcja języka programowania
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L1, L2)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt U05_01
- Rozumie starzenie się moralne języków programowania, a przez to konieczność uzpełniania wiedzy w zakresie informatyki. Potrafi w tym zakresie samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L2, L3, L13, L14)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt U16_01
- Potrafi zaprojektować i zrealizować (uruchomić) fragment złożonego oprogramowania (procedurę).
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2-L11)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U16_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03_01
- Potrafi opracować procedurę obliczeniową w zespole programistycznym
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2-L11)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt K04_01
- Rozumie znaczenie jednoznaczności i przejrzystości konstrukcji języka na poprawność dziłania procedury obliczeniowej. W procesie weryfikacji oprogramowania potrafi zlokalizować i wyeliminować błędne założenia wpływające na niepożądane działanie procedury obliczniowej.
Weryfikacja: Kolokwium praktyczne (L3-L10)
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04