- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż./ Alina Kusińska / profesor nadzwyczajny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty wspólne dla Wydziału
- Kod przedmiotu:
- WN1A_11/02
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 10h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h;
Przygotowanie do kolokwium 5h;
Razem 25h = 1 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 10h; Razem 10h = 0,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykłady: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest nabycie umiejętności rozumienia procesów i zjawisk oraz interakcji zachodzących w środowisku, mogących mieć skutki w przyszłości, rozbudzenie świadomości ekologicznej, uświadomienia znaczenia antropopresji w skali globalnej i konieczności wspólnego działania wszystkich państw na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
- Treści kształcenia:
- W1 - Wprowadzenie, cel i zakres przedmiotu. Definicja pojęć: „środowisko i jego elementy”. W2 - Człowiek a środowisko. Zasoby przyrody. W3 - Zanieczyszczenie wód, zasady i sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem. W4 - Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, zasady i sposoby ochrony powietrza atmosferycznego. W5 -Degradacja gleb i ochrona. W6 - Ochrona środowiska przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem. W7 - Ochrona zasobów kopalin. W8 - Ochrona żywych zasobów przyrody. Stan środowiska naturalnego a zdrowie człowieka. W9 - Struktury organizacyjne i instytucje w dziedzinie ochrony środowiska w Polsce. Strategia i polityka państwa w ochronie środowiska w Polsce. W10 - Kontrola stanu środowiska - monitoring, jego organizacja i realizacja. Integracja Europejska a ochrona środowiska.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Głowiak B., Kępa E., Winnicki T.: Podstawy ochrony środowiska. PWN, W-wa, 1985.
2. Karaczun M.Z., Indeka L.G.: Ochrona środowiska. ARIES. Warszawa 1996.
3. Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, W-wa, 1996.
4. Wiatr I.: Inżynieria ekologiczna. PTIE, Warszawa-Lublin, 1995.
5. Raport PIOŚ. Stan środowiska w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, W-wa, roczniki bieżące.
6. Dobrzański B., Zawadzki S.: Gleboznawstwo. PWN, 1995.
7. Sigmunt F., Zakrzewski: Podstawy toksykologii środowiska (tłumaczenie z j. angielskiego) PWN, W-wa, 1995.
8. Kowalik P.: Ochrona środowiska glebowego. PWN, Warszawa 2001.
9. O’Neill P.: Chemia środowiska. (tłumaczenie z języka angielskiego) PWN, Warszawa-Wrocław 1998.
10. Żarska B.: Ochrona krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W08_03
- Ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej dotyczących ochrony środowiska, ma świadomość konieczności stosowania aspektów prawnych odnoszących się do ochrony zasobów środowiska naturalnego w działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian obejmujący tematyką wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_W08_03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U11_01
- Ma przygotowanie i umiejętności wymagane do pracy w środowisku przemysłowym, zna zasady bezpiecznego postępowania z substancjami zagrażającymi środowisku naturalnemu.
Weryfikacja: Sprawdzian obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_U11_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K02_01
- Ma świadomość i rozumie procesów zjawisk i interakcji zachodzących w środowisku naturalnym, mogących mieć skutki w przyszłości. Ma świadomość znaczenia działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Sprawdzian obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
B1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02