Nazwa przedmiotu:
Teoria ruchu pojazdów szynowych
Koordynator przedmiotu:
Prof. Jerzy Piotrowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z zakresu: mechanika z teorią drgań, wytrzymałość materiałów, podstawy konstrukcji maszyn, podstawowe wiadomości z technologii budowy maszyn. Zaliczone przedmioty obejmujące te zagadnienia
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie zagadnień związanych ze współpracą kół z szynami toru i mechaniką prowadzenia pojazdu szynowego przez tor kolejowy
Treści kształcenia:
1. Czynniki wpływające na prowadzenie pojazdu przez tor Geometria toru. Sprężysto-tłumiące właściwości toru. Stan powierzchni tocznych (tarcie). Układ podwozia pojazdu i jego parametry. Warunki ruchu (napęd, hamowanie). 2. Geometria współpracy zestawu kół i toru Pomiary zarysów powierzchni tocznych kół i szyn. Przetwarzanie wstępne. Wyznaczanie funkcji geometrycznych przy kącie nabiegania różnym od 0. Metoda lokalnej aproksymacji powierzchni, metoda zarysu widocznego. 3. Obszary styku kola i szyny i ich obliczanie Założenia ogólne. Założenia i wyniki teorii Hertz'a. Obliczenia "niehertzowskie". Funkcje kontaktowe z uwzględnieniem obszarów styku 4. Wstęp do mechaniki kontaktu tocznego koła i szyny Poślizgi (wzdłużny, poprzeczny, wiertny). Sformułowanie zadania teorii kontaktu tocznego. Klasyfikacja teorii. Uproszczona teoria nieliniowa. Algorytm Fastsim. Tablica Kalker'a unormowanych sił stycznych. 5. Elementy teorii stateczności ruchu pojazdu po torze prostym Swobodny zestaw kół. Wózek "sztywny". Wyniki uproszczonej teorii stateczności ruchu pojazdów wózkowych. 6. Oddziaływanie między torem i pojazdem na łukach Założenia teorii quasi statycznej. Niektóre wyniki teorii quasi statycznej. Program LABORATORIUM 1.Komputerowa symulacja ruchu swobodnego zestawu kół po torze prostym 2.Komputerowa symulacja ruchu pojazdu dwuosiowego po torze prostym 3.Symulacja ustalonego ruchu wózka dwuosiowego lub pojazdu dwuosiowego po łuku toru 4.Wpływ błędów ustawienia osi zestawów kół na zużycie kół. Symulacja komputerowa 5.Symulacja ustalonego ruchu lokomotywy po łuku torowym
Metody oceny:
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie laboratorium i części wykładowej, tj. uzyskanie w każdym przypadku przynajmniej oceny dostatecznej. Obecność na zajęciach laboratoryjnych jest obowiązkowa. Ocena końcowa z przedmiotu (OP) jest średnią ważoną obliczaną w następujący sposób: OP=0,5W+0,5L gdzie W jest oceną z wykładu, L - oceną z zajęć laboratoryjnych. Ocena jest zaokrąglana z dokładnością 0,5.
Egzamin:
Literatura:
1.Grzesikiewicz, W., Osiecki, J. , Piotrowski, J.: Podstawy dynamiki pojazdów szynowych. WPW 1974 2.Garg, V.K., Dukkipati, R.V.: Dynamics of railway vehicle systems. Acad. Press Toronto, New York, London 1984 3.Matej, J.: Modelowanie oraz symulacyjne badania wagonów bimodalnych w kategoriach zagrożenia wykolejeniem. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Mechanika, z. 234. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010. 4.Piotrowski, J.: Poprzeczne oddziaływanie między pojazdem szynowym i torem. WPW, Mechanika z. 118 , 1990
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się