- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria źródeł energii
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. / Leszek Powierża / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MN2A_15
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 7, przygotowanie do zaliczenia - 8, razem - 25; Projekty: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 5, przygotowanie projektu i prezentacji - 15, razem - 30; Razem - 55
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 10 h, Projekty - 10 h, Razem - 20 h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt150h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 15 - 30
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania w przedmiocie jest uzyskanie przez studentów wiedzy związanej z istniejącym stanem, możliwościami i koniecznością wykorzystywania dostępnych zasobów energetycznych do pozyskiwania energii uzupełniającej potrzeby odbiorców lokalnych, proponowanymi rozwiązaniami w tym zakresie oraz podstawami projektowania systemów energetycznych. Celem nauczania jest też wykształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie kreatywnych działań w konstytuowaniu shybrydyzowanych systemów energetycznych zaspokajających potrzeby lokalnych odbiorców i propagowania idei proekologicznej energetyki.
- Treści kształcenia:
- W1 - Podstawowe pojęcia. Podstawy gospodarki energią. W2 - Charakterystyka zasobów energetycznych (materialnych i energetycznych ). W3 - Wodne i wiatrowe generatory energii. W4 - Generatory słoneczne i fotowoltaiczne. W5 - Generatory geotermalne. W6- Biomasa jako nośnik energetyczny. W7 - Produkty odpadowe jako nośnik energetyczny. W8 - Energia z wodoru. Akumulatory energii. W9 - Hybrydyzacja systemów energetycznych. W10 - Oszczędzanie i racjonalizacja gospodarowania energią.
P1 - Pojęcie i model hybrydowego systemu energetycznego. P2 - Realizacja procedury projektowania równolegle we wszystkich grupach ćwiczeniowych, kolejno, od założeń poprzez: koncepcję, obliczenia, propozycję schematu systemu, charakterystykę modułów funkcjonalnych opracowywanego systemu hybrydowego aż do charakterystyki funkcjonalnej systemu i warunków lokalizacji. P3 - Omówienie projektów zrealizowanych przez zespoły, połączone z ich zaliczeniem, dyskusja rozwiązań.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego zaliczenia, przeprowadzanego na ostatnich zajęciach wykładowych w semestrze, obejmującego sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień omawianych podczas wykładów oraz prezentowanych i dyskutowanych na ćwiczeniach projektowych, w tym również wiedzy nabytej samodzielnie przez studenta ze wskazanej przez prowadzącego literatury i innych źródeł. Na zaliczeniu sprawdzana jest uzyskana wiedza podstawowa z zakresu przedmiotowej tematyki oraz metodyki konstytuowania shybrydyzowanych lokalnych systemów energetycznych, a także znajomość przykładowych rozwiązań w przedmiotowym zakresie, przydatnych w realizacji ćwiczeń egzemplifikujących omawiane treści merytoryczne. W ramach ćwiczeń projektowych studenci w 3 – 4 osobowych zespołach opracowują, według procedury omówionej przez prowadzącego, przydzielone im do wykonania, projekty hybrydowych systemów energetycznych, sukcesywnie w trakcie semestru. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie i zaprezentowanie przygotowanych projektów. Ocena z projektu jest indywidualną oceną dla każdego ze studentów grupy i uzależniona jest od oceny przez prowadzącego umiejętności i kompetencji nabytych przez studenta podczas procesu projektowania. Szczegółowe zasady organizacji dla zaliczenia w trakcie semestru i zaliczenia poprawkowego, zasady korzystania z materiałów pomocniczych oraz zasady oceny podawane są na początku zajęć dydaktycznych. Ocena końcowa (zaliczeniowa) dla przedmiotu jest średnią z ocen z zaliczenia pisemnego i zaliczenia projektu. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie przedmiotu, zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy Regulaminu Studiów w Politechnice Warszawskiej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa 2002; Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2000; Wiśniewski G., Kolektory słoneczne. Poradnik wykorzystania eneergii słonecznej. Centralny Ośr. Informacji Budownictwa, Warszawa 1992; Bogdanienko J., Odnawialne źródła energii, PWN, Warszawa 1989; Chochowski A. (red.), Techniczne i ekologiczne aspekty energetyki odnawialnej, Wyd. SGGW, Warszawa 2001; Grzybek A., Gradziuk P., Słoma energetyczne paliwo, Wyd. Wieś Jutra, Warszawa 2001; Kolektory słoneczne, problemy budowy i eksploatacji, Materiały seminarium, IBMER, Warszawa 1992.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02_01
- Potrafi scharakteryzować pod względem konstrukcji, zasad funkcjonowania oraz możliwości zastosowań niekonwencjonalne źródła energii, w tym również hybrydowe systemy energetyczne.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02
- Efekt W03_03
- Zna zasady i metody modelowania (na potrzeby projektu) hybrydowych systemów energetycznych.
Weryfikacja: Zaliczenie (W9), zadanie projektowe (P1, P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W03_03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W03_05
- Potrafi podać i omówić podstawy fizyczne i fizykochemiczne funkcjonowania niekonwencjonalnych źródeł energii (generatory słoneczne i fotowoltaiczne, energia z wodoru, akumulatory energii).
Weryfikacja: Zaliczenie (W4, W8).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_W03_05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U05_02
- Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę w celu realizacji projektu modelu hybrydowego systemu energetycznego.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U05_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
- Efekt U10_01
- Potrafi przy modelowaniu hybrydowego systemu energetycznego integrować wiedzę z różnych dziedzin nauk technicznych oraz zastosować podejście systemowe.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U10_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
- Efekt U14_01
- Potrafi dokonać porównania pod względem eksploatacyjnym i ekonomicznym efektywności wykorzystania różnych źródeł zasilania systemów mechanicznych.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P2).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_U14_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K07_01
- Rozumie potrzebę propagowania idei wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii. Potrafi w sposób przekonujący zaprezentować i uzasadnić opracowaną koncepcję modelową hybrydowego systemu energetycznego oraz omówić jej mocne i słabe strony przyjmując różne kryteria oceny.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P3).
Powiązane efekty kierunkowe:
M2A_K07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07