Nazwa przedmiotu:
Systemy zapewnienia jakości
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Jerzy Arendarski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień dotyczących systemów zarządzania jakością, systemu badań i certyfikacji w Polsce oraz zagadnień z zakresu projektowania, technik wytwarzania i systemów pomiarowych. Wskazane jest zaliczenie wcześniej następujących przedmiotów: Projektowanie urządzeń mechatroniki, Technologia urządzeń mechatroniki, Metrologia techniczna, Zarządzanie jakością, Analiza wyników pomiarów.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przygotowanie do dokumentowania i wdrażania systemów jakości zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001: 2000. Ponadto nabycie umiejętności w zakresie monitorowania procesów produkcyjnych i pomiarowych oraz oceny jakości dostaw i kwalifikowania dostawców
Treści kształcenia:
Zakres wykładu: 1. Zewnętrzne i wewnętrzne wymagania jakości: Znaczenie jakości w warunkach swobodnego przepływu wyrobów (towarów) w UE. Prawne i umowne uregulowania dotyczące jakości: dyrektywy techniczne UE, ustawy, rozporządzenia ministrów, normy międzynarodowe, regionalne i krajowe. Inne czynniki projakościowe. 2. Systemy zarządzania jakością wg nowej serii norm ISO 9000: Struktura serii norm ISO 9000: 2000. Podstawowe zasady zarządzania jakością wg normy PN-EN ISO 9000 i ich interpretacja. Dokumentowanie systemu zarządzania jakością: rodzaje dokumentów, szczegółowa struktura dokumentacji systemu zarządzania jakością, analiza zawartości wybranych dokumentów. Etapy dokumentowania i wdrażania SZJ. Podejście procesowe do zarządzania jakością. Opracowywanie map procesów. Dokumentowanie i monitorowanie procesów produkcyjnych. Certyfikacja systemów zarządzania jakością. Jednostki certyfikujące systemy zarządzania jakością. Procedura certyfikacji systemu zarządzania jakością. 3. Inne systemy zarządzania jakością: Systemy zarządzania w laboratoriach badawczych i wzorcujących (norma IS0/IEC 17025:2005). Standardy dla przemysłu motoryzacyjnego (normy QS 9000 i ISO/TS 16949). Standardy AQAP, HACCP, ISO 14001 i ISO 18001. 4. System oceny zgodności w Unii Europejskiej: Nowe i globalne podejście do harmonizacji technicznej w UE. Certyfikacja obowiązkowa i certyfikacja dobrowolna. Wyroby podlegające wymaganiom dyrektyw nowego podejścia. Analiza modułowej struktury demonstrowania zgodności. Certyfikacja systemów zarządzania jakością a certyfikacja wyrobów. Dopuszczanie wyrobu do obrotu i użytkowania. Odpowiedzialność producenta. 5. Zasady i wiarygodność orzekania o zgodności wyrobów z wymaganiami: Formułowanie wymagań wobec wyrobów – granice specyfikacji. Niepewność pomiaru a tolerancja specyfikacji. Reguły orzekania zgodności lub niezgodności ze specyfikacją wg normy PN-EN ISO 14253-1. Ocena ryzyka podjęcia błędnej decyzji. 6. Filozofia stosowania SPC w sterowaniu jakością produkcji: Analiza przyczynowo-skutkowa zmienności procesu. Czynniki wpływające na zmienność właściwości produkowanych wyrobów. Analiza wskaźników oraz procedury określania zdolności jakościowej procesów wytwórczych i pomiarowych. SPC w zapewnieniu jakości procesów. 7. Wybrane narzędzia do monitorowania procesów produkcyjnych: Karty kontrolne systemu Shewharta oraz karty sum skumulowanych jako statystyczne narzędzia sterowania procesem. Metody i zasady projektowania kart kontrolnych. Obszary zastosowań poszczególnych rodzajów kart kontrolnych. Analiza wykresów na kartach. 8. Metody oceny wyrobów dostarczanych partiami: Kontrola odbiorcza produktów sztu-kowych lub umownie sztukowych. Metody statystycznej kontroli jakości wg oceny alterna-tywnej i wg oceny liczbowej. Metody pobierania losowych próbek do badań. Plany badania na podstawie akceptowanego poziomu jakości (AQL) i na podstawie jakości granicznej (LQ). Procedury kontroli skokowej. Kontrola wyrywkowa na podstawie oceny liczbowej. 9. Możliwości globalnej oceny dostaw i dostawców na podstawie wyników sukcesywnych kontroli: Wyznaczanie wskaźników zdolności jakościowej procesów na podstawie analizy wyników dostaw. Wyznaczanie jakości dostaw przed kontrolą i po kontroli, na podstawie rejestru wyników badania sukcesywnie dostarczanych partii ocenianych metodą alternatywną. Zakres laboratorium: 1. Ocena jakości procesów selekcji wymiarowej 2. Statystyczna kontrola jakości dostaw na podstawie oceny alternatywnej, I 3. Statystyczna kontrola jakości dostaw na podstawie oceny alternatywnej, II 4.Statystyczna kontrola jakości dostaw na podstawie oceny liczbowej, I 5. Statystyczna kontrola jakości dostaw na podstawie oceny liczbowej, II 6.Monitorowanie procesu za pomocą kart kontrolnych Shewhart’a wg oceny alternatywnej 7. Monitorowanie procesu za pomocą kart kontrolnych Shewhart’a wg oceny liczbowej
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
1. Wasilewski L.: Podstawy zarządzania jakością, Wyd. WszPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 1998 2. Praca zbiorowa pod redakcją Bagińskiego J.: Menedżer jakości, Oficyna Wydawnicza Politechniki W-wskiej, Warszawa 2000 3. Harmol A., Mantura W.: Zarządzanie jakością – Teoria i praktyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002 4.ISO 9001 dla małych firm – Metody postępowania, Poradnik Komitetu ISO/TC 176, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2003 3. Latzko W.J., Saunders D.M.: Cztery dni z Demingiem – Nowoczesna teoria zarządzania, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1998 4. Arendarski J. i inni: Statystyczne metody kontroli jakości i sterowania jakością, preskrypt IMISP, Warszawa 2000 5.Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, (Dz. U. Nr 166 poz.1360., z późniejszymi zmianami) 7. Ustawa z dnia 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 15, poz. 179) 6. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz.27 1, z późniejszymi zmianami)
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się