- Nazwa przedmiotu:
- Języki programowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. W. Smolik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom zasad konstruowania programów w językach strukturalnych i obiektowych. Języki strukturalne zostaną omówione na przykładzie języka C a języki obiektowe na przykładzie C++.
W ramach laboratorium studenci nabędą umiejętność tworzenia programów narzędziowych z graficznym interfejsem użytkownika.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Pojęcia podstawowe. Operatory i wyrażenia.
2. Instrukcje. Funkcje.
3. Struktury danych w języku C.
4. Obsługa konsoli i plików.
5. Definicja programowania obiektowego.
6. Operatory.
7. Strumienie wejścia i wyjścia.
8. Dziedziczenie. Wzorce.
9. Obsługa interfejsu użytkownika.
Laboratorium:
1. Edycja, kompilacja i konsolidacja programu: System plików, procesy, sposób uruchomiania programów. Edycja tekstu.
2. Edycja, kompilacja i konsolidacja programu: Pierwszy program. Środowisko uruchomieniowe. Podział kodu na fragmenty. Zarządzanie kompilacją i konsolidacją. Narzędzie make.
3. Lista: Implementacja listy dowiązaniowej.
4. Sortowanie: Wybrany algorytm sortowania.
5. Konstruktory i destruktory: Konstruktory i destruktory.
6. Operatory: Klasa z operatorami.
7. Dziedziczenie: Dziedziczenie. Klasa abstrakcyjna.
8. Wzorce: Wzorce. Klasy kontenery. Wykorzystanie biblioteki STL.
Projekt:
1. Projekt programu z graficznym interfejsem użytkownika: W ramach projektu studenci wykonują jeden program obejmujący wykorzystanie zaawansowanej struktury danych, obsługi plików i graficznego interfejsu użytkownika.
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. N.Wirth: Algorytmy + struktury danych = programy.
2. B.Kernighan, D.Ritche,: Język ANSI C.
3. B.Stroustrup: Język C++.
4. A.Lippmann: Programowanie obiektowe.
5. P.Silvester: System operacyjny unix.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się