Nazwa przedmiotu:
Laboratorium Podstaw Automatyki i Robotyki
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Wieńczysław Kościelny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana ogólna znajomość zagadnień wykładanych w przedmiotach: matematyka, fizyka, znajomość zagadnień z przedmiotów Podstawy Automatyki i Podstawy Robotyki
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność posługiwania się środkami sprzętowymi i programowymi automatyki i robotyki. Umiejętność projektowania układów regulacji o typowej strukturze. Umiejętność projektowania układów przełączających w różnych technikach realizacyjnych. Umiejętność sterowania i programowania robota.
Treści kształcenia:
Identyfikacja własności statycznych i dynamicznych obiektu regulacji poziomu lub temperatury Badanie jednoobwodowego układu regulacji temperatury powietrza: dobór nastaw, rozruch układu, badanie przebiegów przejściowych, ocena wskaźników jakości regulacji Projektowanie, modelowanie i budowa układów kombinacyjnych stykowo-przekaźnikowych i tworzonych z elementów logicznych. Projektowanie i budowa typowych pneumotronicznych układów sekwencyjnych o założonych cechach funkcjonalnych; poznanie nowoczesnego sprzętu do tworzenia takich układów. Poznanie budowy mechanizmu kinematycznego i układów: napędowego, przeniesienia ruchu, sterowania, sensorycznego i zasilającego robota. Uruchomienie i ręczne sterowanie mechanizmem kinematycznym. Programowanie elementarnych zadań robota przez nauczanie. Projektowanie trajektorii ruchu i operacji towarzyszących na przykładzie wybranego robota wyposażonego w narzędzie.
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
W. Kościelny: Materiały pomocnicze do nauczania podstaw automatyki. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001, wyd. III W. Kościelny: Podstawy automatyki, część II. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 1984 C. Zieliński: Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN, Warszawa, 2003 J.J. Craig: Wprowadzenie do robotyki. Mechanika i sterowanie. WNT, Warszawa 1995. B. Heimann, W. Gerth, K. Popp: Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady. PWN, Warszawa 2001. A. Morecki i in.: Podstawy robotyki. WNT, Warszawa 2002 (II wydanie).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się