Nazwa przedmiotu:
Urządzenia wykonawcze automatyki
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Danuta Holejko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu elektrotechniki, mechaniki płynów, automatyki procesów ciągłych i automatyki przemysłowej.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Znajomość zasad projektowania, uruchamiania i prawidłowej eksploatacji urządzeń wykonawczych stosowanych do regulacji procesów ciągłych. Podane przykłady umożliwią wykorzystanie pewnych wzorców dla projektanta.
Treści kształcenia:
Miejsce i zadania urządzeń wykonawczych w układzie regulacji, struktury urządzeń wykonawczych, elementy nastawcze dławieniowe (zawory), przepływy płynów w rurociągach i przewężeniach, podstawy doboru KV (CV) zaworu. Metody ograniczenia wpływu kawitacji i flashingu. Elementy napędowe. Badania sprawdzające i okresowe zaworów. Inteligentne ustawniki pozycyjne
Metody oceny:
Końcowy sprawdzian pisemny.
Egzamin:
Literatura:
J. Koj, J. Stelmach, M. Zaremba: Projektowanie przemysłowych układów automatycznej regulacji. Skrypt WPW, 1977. B. Chorowski, M. Werszko: Mechaniczne urządzenia automatyki. WNT, 1985 Zawory regulacyjne. Energetyka i ciężkie warunki pracy. Wydawnictwo Fisher Controls, 1997 Norma PN-EN 60534 : Przemysłowe zawory regulacyjne. Wydajność przepływowa Z. Bajorek: Maszyny elektryczne. WNT, 1980 H. Kowalowski: Maszyny i napęd elektryczny. PWN, 1981
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się