- Nazwa przedmiotu:
- Biostatystyka
- Koordynator przedmiotu:
- .
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- .
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w wykładach: 10 x 3 godz. = 30 godz.
studia dodatkowej literatury: 5 x 6 = 30 godz.
udział w zajęciach praktycznych: 5 x 3 = 15 godz.
praca nad pracami domowymi: 5 x 8 = 40 godz.
praca nad projektem końcowym: 20 godz.
przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4.5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw wnioskowania statystycznego (estymacja, testy istotności statystycznej) i modeli liniowych.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Kurs ma na celu przedstawienie metod analizy przeżycia, zarówno w zakresie podstawowych technik wnioskowania statystycznego jak i modeli statystycznych.
- Treści kształcenia:
- Podstawy analizy przeżycia
Model proporcjonalnych hazardów
Modele parametryczne
Analiza danych wielowymiarowych i skorelowanych: modele brzegowe, modele oparte na kopułach, model z efektami losowymi
Analiza konkurencyjnych ryzyk
- Metody oceny:
- .
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- .
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BIO_W_01
- Zna pojęcia funkcji przeżycia, funkcji hazardu i mechanizmu cenzurowania oraz modelu losowego cenzurowania i ryzyk konkurencyjnych. Zna estymator Kaplana-Meiera i wie, jak szacować jego odchylenie standardowe. Wie, czym jest tablica życia.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt BIO_W_02
- Zna podstawowe testy nieparametryczne równości dwóch krzywych przeżycia.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt BIO_W_03
- Zna model proporcjonalnych hazardów; jego założenia, interpretacje i metody diagnostyczne.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt BIO_W_04
- Zna podstawowe modele parametryczne czasów przeżycia.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt BIO_W_05
- Zna wykorzystanie modeli z efektami losowymi w analizie przeżycia.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BIO_U_01
- Umie, w oparciu o pakiet statystyczny, wyznaczyć estymator Kaplana-Meiera i skumulowanego hazardu ocenić jego dokładność i wyznaczyć przedziały ufności dla prawdopodobieństwa przeżycia.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt BIO_U_02
- Umie wyznaczyć podstawowe estymatory parametryczne funkcji przeżycia.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt BIO_U_03
- Umie wyznaczyć wartość statystyk Wilcoxona- Gehana i lograngowej oraz zinterpretować wyniki odpowiadających testów.
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
SMAD_U01
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04
- Efekt BIO_U_04
- Umie dopasować do danych model proporcjonalnych hazardów
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt BIO_U_05
- Umie dopasować do danych model z efektami losowymi
Weryfikacja: Prace domowe / egzamin, część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: