Nazwa przedmiotu:
Logika
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KO 4
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godzin, w tym: wykład 30 godzin, przygotowanie do zajęć wraz z zapoznaniem z lekturą 8 godzin, przygotowanie do kolokwium I, II 8 godzin, konsultacje 2 godziny, zaliczenia w dodatkowych terminach 2 godziny.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 1,2 wykłady II. 0,16 konsultacje i dodatkowe zaliczenia
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami logiki. Celem nauczania przedmiotu jest wyrobienie umiejętności omawiania procesów poznawczych, poprawnego formułowania myśli, definiowania, dzielenia, wnioskowania. Podniesienie kultury logicznej u studentów.
Treści kształcenia:
Przedmiot i zadania logiki. Przegląd problematyki jej głównych działów(2). Zarys historii logiki (2). Logiczna teoria języka. Logiczne wady wyrażeń językowych. Środki zaradcze (2). Definicje i warunki ich poprawności (3). Podział logiczny (1). Uzasadnianie twierdzeń. Wnioskowanie dedukcyjne. Rodzaje wnioskowań i problem ich poprawności (1). Dowodzenie a argumentowanie. Dyskusja i jej rodzaje. Erystyka (2). Elementy logiki formalnej. Symbolika rachunku zdań. Tzw. najwyższe prawa myślenia (1). Tautologie logiczne i metody ich sprawdzania (4). Pojęcie systemu dedukcyjnego rachunku zdań (1). Symbolika rachunku nazw. Formy wnioskowania bezpośredniego. Kwadrat logiczny (2). Sylogistyka. Sprawdzanie słuszności trybów sylogistycznych (4). Wnioskowania niededukcyjne oraz problem ich konkluzywności. Wnioskowanie indukcyjne i redukcyjne (2). Pojęcie kultury logicznej. Polskie tradycje szkoły lwowsko – warszawskiej (2).
Metody oceny:
- 2 kolokwia w semestrze dotyczące treści zawartych w programie zajęć
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Ziembiński Z.: Logika praktyczna 2. Mała encyklopedia logiki 3. Ajdukiewicz K.: Język i poznanie 4. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk 5. Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi posługiwać się pojęciami logiki języka i logiki formalnej. Zna podstawowe rodzaje wnioskowania.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01
Efekt U13
Posiada umiejętność omawiania czynności poznawczych, potrafi poprawnie definiować, dzielić, wnioskować, dowodzić. Potrafi dostrzec i nazwać błędy w słownym przekazywaniu myśli.
Weryfikacja: Kolokwium I, II - rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03
Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia. Jest bardziej krytyczny (niedogmatyczny)
Weryfikacja: Kolokwium I, II - rozwiązywanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03