Nazwa przedmiotu:
Strategiczna analiza otoczenia
Koordynator przedmiotu:
dr Irena Bielecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP 35
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15 wykład; 8 przygotowanie do zajęć; 10 przygotowanie do zaliczenia; 7 przygotowanie do kolokwium; 10 konsultacje i dodatkowe terminy zaliczenia
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6 wykład 0,4 konsultacje i dodatkowe terminy zaliczeń
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Przekazanie wiedzy dotyczącej przeprowadzania analizy strategicznej w pełnym zakresie: analizy makrootoczenia, otoczenia konkurencyjnego i potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Zapoznanie studentów z zestawem podstawowych i najbardziej użytecznych w procesie planowania i zarządzania strategicznego metod, które pozwalają na zbadanie, ocenę i przewidywanie przyszłych stanów wybranych obszarów przedsiębiorstwa i jego otoczenia z punktu widzenia możliwości przetrwania i rozwoju.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Pojęcie, geneza, i rozwój analizy strategicznej; 2. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej; 3. Makrootoczenie i jego składniki; 4. Analiza makrootoczenia i metody scenariuszowe; 5. Zakres i cele analizy otoczenie konkurencyjnego przedsiębiorstwa: analiza 5 sił M.E. Portera, metoda oceny punktowej atrakcyjności sektora, analiza grup strategiccznych w sektorze, analiza gron.6. strategiczna analiza wnętrza przedsiębiorstwa: bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza łańcucha wartości, bilans strategiczny przedsiębiorstwa, cykl życia produktu i technologii 7. Metody określania pozycji strategicznej przedsiębiorstwa - analiza SWOT w ujęciu statycznym i dynamicznym
Metody oceny:
Zliczenie na podstawie dwóch kolokwiów w trakcie semestru. Podstawa do uzyskani oceny pozytywnej jest zaliczenie wszystkich efektów kształcenia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. M. Romanowska, Planowanie strategii w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2009r.2. G. Gierszewska. M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa, 2009r. 3. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE Warszawa, 2000r., 4. H.I. Ansoff, Zarządzanie strategiczne PWE Warszawa, 1985r. Strategor, Zarządzanie firma. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE Warszawa, 2001r.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W18
ma wiedzę z zakresu najbardziej znanych i najczęściej stosowanych w strategicznej analizie otoczenia takich metod jak: BCG, macierz Mc Kynseya, macierz ADL, macierz synergii sektorów
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08
Efekt W19
ma wiedzę dotycząca analizy makrootoczenia i jego składników oraz otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U15
potrafi stosować analizę SWOT jako kompleksowa metodę do badania otoczenia organizacji i analizy jej wnętrza
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06
Efekt U17
potrafi wszechstronnie analizować oraz krytycznie oceniać obszar społeczny, finansowy, produkcyjny i marketingowy podmiotu gospodarczego.
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U08
Efekt U22
potrafi pozyskiwać, analizować oraz interpretować dane pochodzące z dokumentów strategicznych podmiotu gospodarczego.
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02
Efekt U24
potrafi użyć metod portfelowych do postawienia diagnozy obecnej i przyszłej sytuacji przedsiębiorstwa i przewidywania przyszłego układu warunków jego funkcjonowania.
Weryfikacja: kolokwium I i II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U24
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K11
potrafi rozwiązać problemy w sposób niestandardowy, wykorzystując nowatorskie podejście i niekonwencjonalne pomysły
Weryfikacja: dyskusja nad prezentowanymi przykładami/problemami
Powiązane efekty kierunkowe: K_K11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04