- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy filozofii i metodologia nauk
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZKO 3
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym: 16 godzin wykład, 3 godzin konsultacje; 4 godziny dodatkowe zaliczenia;12 godzin przygotowanie do zajęć i zapoznanie z literaturą, 5 godzin pisanie pracy, 10 godzin przygotowanie do kolokwium I, II.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 0,64 ECTS - wykłady
II. 0,12 ECTS - konsultacje 0,16 ECTS - dodatkowe zaliczenia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i problemami filozofii, głównie z teorią poznania. Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie do krytycznego spojrzenia na naukę, jej metody i rezultaty.
- Treści kształcenia:
- Przedmiot filozofii. Naturalny, naukowy i filozoficzny obraz świata(2). Główne działy filozofii i ich charakterystyka.Teoria poznania i ontologia (2). Zagadnienie prawdy a sceptycyzm (2). Filozofia a nauka.Pojęcie nauki i struktura teorii naukowych (2).Klasyfikacja nauk (2). Główne kategorie i pojęcia w metodologii nauk(2). Autorytet w nauce(2).
- Metody oceny:
- 2 kolokwia dotyczące treści zawartych w programie przedmiotu oraz przygotowanie samodzielnie pracy pisemnej
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii 2. Stanisław Jedynak: Filozofia (Ontologia, teoria poznania logika 3. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny (wybrane hasła) 4. Thomas S. Kuhn: Struktura rewolucji naukowych 5. Karl R. Popper: Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02
- Student ma wiedzę o podstawowych działach filozofii i zna podstawowe pojęcia w nich występujące. Ma podstawową wiedzę o różnorodności nauk pod względem metodologicznym. Ma wiedzę o strukturze nauki i strukturze teorii naukowych.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi prawidłowo posługiwać się terminologią filozoficzną, rozumie wpływ światopoglądu na sposób myślenia o nauce. Potrafi dostrzec potrzebę humanistycznej refleksji nad nauką.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K02
- Potrafi uczestniczyć w dyskusjach, sporach dotyczących nauki, jej uwarunkowań społecznych i aksjologicznych.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania. Ocena przygotowanego eseju
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02
- Efekt K03
- Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia o nauce.Potrafi być krytyczny wobec efektów własnej pracy badawczej.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania. Ocena przygotowanego eseju
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03