- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia menedżerska
- Koordynator przedmiotu:
- dr Paweł Neumann
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZFG 24.2/2
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 h w tym: 16 h - wykłady, 8 h - przygotowanie do zajęć, 14 h - przygotowanie do zaliczenia, 8 h - przygotowanie case study, 2 h - konsultacje, 2 h - zaliczenia, zaliczenia poprawkowe
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,64 ECTS - wykłady,
0,08 ECTS - konsultacje, 0,08 ECTS - zaliczenia w tym poprawkowe poprawkowe
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Mikroekonomia i Makroekonomia
2. Matematyka
3. Statystyka opisowa
4. Rachunkowość
5. Analiza ekonomiczna
6. Finanse przedsiębiorstw
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- " Zapoznanie z najważniejszymi problemami decyzyjnymi, przed jakimi stają współcześni menedżerowie.
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu ekonomia menedżerska jest przekazanie studentom wiedzy ekonomicznej dającej przygotowanie do podejmowania decyzji menedżerskich, przedstawienie sposobów, metod i narzędzi które powinny być stosowane w podejmowaniu trafnych i optymalnych decyzji. W szczególności w ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę praktycznych aspektów stosowania analizy marginalnej, analizy popytu oraz polityki cenowej, identyfikacji korzyści skali, kosztów istotnych, uwarunkowań stosowania drzew decyzyjnych, praktycznych aspektów funkcjonowania różnych modeli rynku (na przykładzie np. rynku surowców) oraz istotę asymetrii informacji i podstawy teorii gier. Student poznaje kryteria oceny managera na rynku globalnym, w szczególności w zakresie zarządzania firmą przez wartość, ROCE i EVA."
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
"1. Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji gospodarczych [2W]
2. Podejmowanie optymalnych decyzji na podstawie analizy marginalnej [2W]
3. Analiza popytu i optymalna polityka cenowa [2W]
4. Produkcja (podstawowe pojęcia, pomiar funkcji produkcji) [2W]
5. Analiza kosztów (koszty istotne, korzyści skali, decyzje optymalne) [2W]
6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności (drzewa decyzyjne, niechęć do ryzyka) [4W]
7. Konkurencja doskonała / monopol / oligopol a rynek globalny [4W]
8. Teoria gier a strategia konkurencji [4W]
9. Parytet Siły Nabywczej (PPP) a rynek globalny [4W]
10. Kolokwium I [2W]
11. Kolokwium II [2 W]"
- Metody oceny:
- " 1. Forma i przebieg zaliczenia przedmiotu:
- Forma: pisemna, pytania opisowe, otwarte, dopuszczalne pomoce (formę i zakres dopuszczalnych pomocy ustala prowadzący)
- Czas trwania zaliczenia 45 minut - 60 minut,
2. Czynniki decydujące o zaliczeniu przedmiotu i wpływające na ocenę końcową (jednocześnie wszystkie wymienione czynniki):
- wynik uzyskany z dwóch zaliczeń (2 x 12 punktów)
- aktywność na zajęciach w ramach np. zadań projektowych (max 4 punkty)
- ocena pracy case study (max 4 punkty)
3. Zasady oceniania
Przedział dolny Przedział górny Ocena
0,00% 54,9% ndst
55,0% 64,9% dst
65,0% 74,9% dst+
75,0% 84,9% db
85,0% 92,4% db+
92,5% 100,0% bdb"
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Samuelson W. F., Marks S.G.: Ekonomia menedżerska, PWE wyd II, Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Begg D., Dornbusch R., Fischer S.: Ekonomia. Mikroekonomia (tom 1),PWE, Warszawa 2002
2. Panek E.: Ekonomia matematyczna, Wydawnictwo AE, Poznań 2000
3. Samuelson P.A., Nordhaus W.D.: Ekonomia, PWN, tom 1 - Warszawa 2003,tom 2 - Warszawa 2004
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawową terminologię z zakresu ekonomii menedżerskiej i nauk ekonomicznych
Weryfikacja: Kolokwium I, II - w formie odpowiedzi na zestaw pytań + zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01
- Efekt W03
- Posiada wiedzę umożliwiającą ocenę manedżerskiego zarządzania jednostkami organizacyjnymi na szczeblu lokalnym oraz ponadregionalnym
Weryfikacja: Kolokwium I, II - w formie odpowiedzi na zestaw pytań + zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03
- Efekt W11
- Ma wiedzę z teorii ekonomii przydatną w podejmowaniu praktycznych decyzji menedżerskich .
Weryfikacja: Kolokwium I, II - w formie odpowiedzi na zestaw pytań + zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U02
- Posiada umiejętność interpretacji i prowadzenia analizy zjawisk gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej (globalnej).
Weryfikacja: Kolokwium I, II - w formie odpowiedzi na zestaw pytań + zadania projektowe + ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U07
- Potrafi wykorzystać wskaźniki i mierniki ekonomiczne do interpretowania procesów gospodarczych zachodzących zarówno w skali regionalnej jak i międzynarodowej
Weryfikacja: Kolokwium I, II - w formie odpowiedzi na zestaw pytań + zadania projektowe + ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03
- Jest zdolny do samodzielnego prowadzenia pracy badawczej i krytyczny wobec jej wyników.
Weryfikacja: Zadania projektowe + ocena case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K03