Nazwa przedmiotu:
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr Krzysztof Buczkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZGP 32
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 h w tym 16 h - wykład, 4h - konsultacje,12 h - przygotowanie do kolokwium,15 h -przygotowanie do zaliczenia,15 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 10h -przygotowanie eseju, 3h -inne.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 0,64 ECTS - wykłady II.0,28 ECTS - konsultacje, dodatkowe zaliczenia
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
Wykład min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom problematyki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – ang. corporate social responsibility) oraz nabycie przez studentów praktycznych umiejętności wykorzystywania różnorodnych instrumentów odpowiedzialnego zarządzania w przedsiębiorstwie w kontekście wyzwań zasad zrównoważonego rozwoju.
Treści kształcenia:
Geneza i rozwój koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw Podstawy teoretyczne koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw Dialog i współpraca z interesariuszami organizacji Kluczowe obszary CSR: zaangażowanie społeczne, środowisko Relacje z pracownikami jako kluczowy obszar CSR CSR jako instrument budowania przewagi konkurencyjnej firmy Standaryzacja i normalizacja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw normy: ISO 26000 SA8000, AA1000, ISO 14001, EMAS, Czystsza produkcja etc. Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw Zasady CSR w polityce gospodarczej Unii Europejskiej i państw członkowskich Dialog publiczno-prywatny, organizacje pozarządowe (NGO) a CSR Znaczenie kapitału społecznego dla społecznej odpowiedzialności biznesu. Ewolucja CSR w Polsce – dyskusja Proces tworzenia strategii CSR w MŚP
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie samodzielnego eseju oraz pozytywna ocena z dwóch pisemnych kolokwiów w formie testu (zawierających pytania opisowe i wyboru prawidłowej odpowiedzi z zaproponowanych w dedykowanym arkuszu). Zasady oceniania Ocena testów na podstawie % poprawnych odpowiedzi - tabela z punktacją: % zdobytych punktów ocena 95-100 % 5 85-94 % 4,5 75-84 % 4 65-74 % 3,5 50-64 % 3 w celu uzupełnienia braków studenci kontaktują się z prowadzącym zajęcia w następujący sposób: - w trakcie trwania semestru, w którym prowadzący ma zajęcia na uczelni: w dniu zajęć, podczas konsultacji i poprzez wskazany adres poczty elektronicznej; - w trakcie trwania semestru, w którym prowadzący nie ma zajęć na uczelni: poprzez sekretariat studiów i poprzez wskazany adres poczty elektronicznej.
Egzamin:
nie
Literatura:
B. Rok, Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004 M. Żemigała, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2007 A. Paliwoda-Matiolańska, Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2008 J. Adamczyk, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W08
definiuje podstawowe idee i koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07
Efekt W10
zna podstawowe pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W08
Efekt W17
rozumie znaczenie obszaru zainteresowań społecznej odpowiedzialności biznesu.
Weryfikacja: kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U25
analizuje zachowania ludzi na wszystkich szczeblach wybranej organizacji i potrafi ocenić przydatnośc zastosowanych modeli CSR w praktyce gospodarczej
Weryfikacja: kolokwium I, II, ocena eseju
Powiązane efekty kierunkowe: K_U25
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
ma świadomość konieczności permamentnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w wyniku zmian dynamicznego otoczenia
Weryfikacja: aktywność w dyskusji nad analizowanymi przykładami
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01
Efekt K09
student zachowuje krytycyzm wobec przyczyn powstawania konfliktów i jest zorientowany na ich rozstrzyganie sporów poprzez wspólne porozumienie
Weryfikacja: aktywność w dyskusji nad analizowanymi przykładami
Powiązane efekty kierunkowe: K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03