Nazwa przedmiotu:
Materiały Ceramiczne do zastosowań specjanych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Kostecki
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
obieralne
Kod przedmiotu:
MCZS
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
54 godz. w tym 28 godzin obecność na wykładzie, 5 godzin uczestnictwo w konsultacjach, 56 godzin - przygotowanie się do wykładów (zapoznanie się ze wskazaną literaturą), 10 godzin przygotowanie się do testu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - 28 godzin prowadzenie wykładu, 5 godzin prowadzenie konsultacji
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zalecane przedmioty poprzedzające: Podstawy nauki o materiałach 1 i 2, Metody Badania Materiałów, Materiały ceramiczne i technologie ich wytwarzania
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zakresem stosowania nowoczesnych tworzyw ceramicznych w przemyśle. Wykład uwzględnia przegląd najczęściej wykorzystywanych materiałów w wielu dziedzinach życia codziennego oraz w mniej znanych zastosowaniach jak aplikacje wojskowe oraz medycyna. W trakcie wykładu studenci utrwalają swoja wiedzę na temat znanych tworzyw ceramicznych oraz nabywają umiejętności charakteryzacji oraz doboru nowych materiałów z grupy ceramik inżynierskich.
Treści kształcenia:
Podstawowe treści: materiały ceramiczne przeznaczone na narzędzia skrawające, materiały ceramiczne w przemyśle szklarskim, materiały ceramiczne do zastosowań w medycynie i implantacji, zastosowanie materiałów ceramicznych w kompozytach, balistyczne materiały ceramiczne i ich kompozyty, konstrukcyjne materiały ceramiczne, inżynierskie nanomateriały ceramiczne, nowoczesne technologie wytwarzania materiałów ceramicznych
Metody oceny:
Formą zaliczenia jest 1 godzinny test pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
M. F. Ashby, D. R. H. Jones – „Materiały Inżynierskie” – WNT, 1996 r., część I i II R. Pampuch „Zarys Nauki o Materiałach – materiały ceramiczne” – PWN, 1997 r. 5. R. Pampuch, K. Haberko, M. Kordek, Nauka o procesach ceramicznych, PWN Warszawa 1992 J.Lis, R. Pampuch, Spiekanie , AGH Kraków 2000 A.R.Olszyna, Twardość a Kruchość tworzyw ceramicznych, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2013 A.R.Olszyna, Ceramika Supertwarda, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2012 K.J.Kurzydłowski, M.Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie, konstrukcyjne i funkcjonalne, Wyd. Nauk-Tech. Warszawa2010
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MCdZS_w1
Posiada wiedzę na temat wytwarzania i właściwości podstawowych tworzyw ceramicznych z grupy tlenkowych: SiO2 Al2O3, ZrO2 oraz nietlenkowych: SiC,Si3N4, posiada wiedzę na temat zastosowania określonych tworzyw ceramicznych z grupy (tlenkowych i nietlenkowych) w aplikacjach przemysłowych.
Weryfikacja: Test
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W03, IM_W04, IM_W05, IM_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MCdZS_u1
Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie wykładu lub przeprowadzonej analizy fachowej literatury student umie dokonać wyboru tworzywa ceramicznego do określonego zastosowania, potrafi przewidzieć zachowanie tworzywa ceramicznego w określonych warunkach i zaplanować cykl eksploatacyjny.
Weryfikacja: Test
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U05, IM_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MCdZS_ks1
Rozumie problem procesu dezaktualizacji wiedzy i umiejętności wynikający z zachodzącego postępu cywilizacyjnego. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Rozumie zagrożenia wynikające z źle podjętych decyzji. Rozumie potrzebę przekazywania odbiorcom informacji na temat osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej w sposób dla nich zrozumiały. Rozumie potrzebę współpracy ze społecznością zawodową - uważnie słucha wypowiedzi innych uczestników, konstruktywnie prowadzi dyskusję
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K01, IM_K02, IM_K03, IM_K05, IM_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07