- Nazwa przedmiotu:
- ARCHITEKTURA SZKÓŁ
- Koordynator przedmiotu:
- Koordynator przedmiotu: dr inż. arch. Jerzy Grochulski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Budowanie u studentów świadomości problematyki oraz umiejętności podejmowania i uzasadniania decyzji projektowych dotyczących obiektów oświatowych.
Przygotowanie ich do aktywnego uczestnictwa w procedurach programowania systemów oświatowych, projektowania budynków szkolnych i opiniowania decyzji dotyczących funkcjonowania systemu edukacji publicznej, z odniesieniem tego do zagadnień architektonicznych i urbanistycznych.
- Treści kształcenia:
- Analityczne przedstawienie całości zagadnień projektowania obiektów oświaty w formie interaktywnych wykładów.
Tematyka wykładów:
1. Historia budownictwa dla potrzeb edukacji – przemiana struktury budynku szkolnego jako pochodna zmian form kształcenia.
Programowanie obiektów oświaty – zasady ustalania wielkości budynku szkolnego w odniesieniu do struktury demograficznej miejsca jej lokalizacji; zasady kształtowania sieci szkolnej dla różnych struktur osiedleńczych.
2. Układ funkcjonalny szkoły – podział szkoły na sektory funkcjonalne, ich komponenty programowe i zasada relacji pomiędzy nimi; kubaturowa i terenowa część obiektu szkolnego jako uzupełniające się składowe funkcjonalne.
3. Zasady projektowania pomieszczeń dydaktycznych i pomocniczych w szkołach – uwarunkowania programowe, funkcjonalne i użytkowe; przykłady podstawowych szkolnych pomieszczeń dydaktycznych i programy użytkowe pomieszczeń pomocniczych.
4. Zagospodarowanie działki szkolnej – plac przedwejściowy, terenowe urządzenia sportowe, przestrzenie dydaktyczne na działce szkolnej wraz z ich powiązaniami funkcjonalnymi pomiędzy sobą i z kubaturową częścią obiektu szkolnego.
Zieleń w obiektach oświaty – funkcja zieleni w budynku szkolnym i w ramach działki szkolnej.
5. Dostępność obiektów oświaty dla osób z dysfunkcjami egzystencjonalnymi, warunki eliminowania wykluczeń (fizycznych i społecznych) w użytkowaniu budynków szkolnych.
6. Problem akustyki i oświetlenia pomieszczeń szkolnych – analiza warunków dobrego nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych, rola światła słonecznego dla dobrego funkcjonowania obiektu szkolnego, zasady kształtowania klimatu akustycznego w szkołach – rozwiązania materiałowe i przestrzenne.
Rola rozwiązań plastycznych w kształtowaniu przestrzeni szkolnych, zasady kształtowania wizualnego wizerunku obiektu szkolnego jako jego funkcja w edukacji estetycznej uczniów .
7. Instalacje w budynkach oświaty – infrastruktura techniczna budynku szkolnego jako konfrontacja osiągnięć technologicznych i aspektów ekonomicznych wznoszenia i eksploatacji obiektu szkolnego.
Wpływ rozwiązań materiałowych na układ przestrzenny szkół – systemy konstrukcyjne dedykowane budynkom szkolnym.
8. Rozbudowa i modernizacja budynków szkolnych – przegląd przykładów adaptacji budynków na cele oświaty i ich ocena pod kątem osiągniętych parametrów funkcjonalnych i ekonomicznych .
Podsumowanie wykładów.
- Metody oceny:
- Sprawdzian zaliczeniowy
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Włodarczyk J. - ARCHITEKTURA SZKOŁY, Arkady, Warszawa 1992
Skibniewska H. - TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY, w Architektura –Murator nr 5/6, Warszawa 1986
Ford A. - DESIGNING THE SUSTAINABLE SCHOOL, The Images Publishing Group Pty Ltd, Murgrave 2007
Rózni autorowie - EDUCATIONAL SPACES A PICTORAL REVIEW OF SIGNIFICANT SPACES, The Images Publishing Group Pty Ltd, MELBOURNE 1998
Brubarker C.W. i inni - PLANING AND DESIGNING SCHOOLS. The McGraw-Hill Companies, New York ... 1998
Kramer S. - SCHOOLS EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2010
Galindo M. - KINDERGARTENA EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2011
Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006
M. Bieńkuńska J. Grochulski K. Jaranowska M nowak-Janicka - STRUKTURA I PROGRAM FUNKCJONALNY SZKOLNYCH ZESPOŁÓW SPORTOWYCH JAKO SKŁADOWEJ SYSTEMU PODSTAWOWYCH ZESPOŁOW ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ, Biblioteka WA PW, Warszawa 2010
Praca zbiorowa pod red. H. Zygnera - PROGRAMOWANIE PROJEKTOWANIE I MODERNIZACJA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLI, Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa Ogólnego, Warszawa 1991
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. (poz. 142)
Załącznik nr 1 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej
Załącznik nr 2 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej
Załącznik nr 3 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym
Załącznik nr 4 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum
Załącznik nr 5 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego
Załącznik nr 6 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym
Załącznik nr 9 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Załącznik nr 10 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi
Załącznik nr 11 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Załącznik nr 12 Ramowy plan nauczania dla czteroletniego technikum, w tym dla czteroletniego technikum specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Załącznik nr 15 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży
Załącznik nr 16 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży
Załącznik nr 28 Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - liceum i technikum, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
Załącznik nr 38 Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących oraz z niepełnosprawnością ruchową
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się