- Nazwa przedmiotu:
- PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE 6 ZABUDOWA UZUPEŁNIAJĄCA
- Koordynator przedmiotu:
- Koordynator przedmiotu: dr inż. arch. Jerzy Grochulski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 11
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt90h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu projektowania obiektów architektonicznych w zastanym miejskim kontekście przestrzennym i nauczenie ich wykonywania takich projektów na przykładzie konkretnego zadania projektowego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Cykl wykładów towarzyszących zajęciom z projektowania składa się 7,5 dwugodzinnych prezentacji, których szczegółowa tematyka każdorazowo uzgadniana jest z prowadzącymi zajęcia projektowe na początku semestru.
Ustaleniem stałym jest, by na cykl składały się zarówno zagadnienia z teorii architektury, jak i dotyczące wprost zagadnień ważnych dla projektowania budynków mających uzupełnienie istniejącej zabudowy (jako tzw. budynki plombowe lub wolnostojące uzupełnienie tkanki urbanistycznej)
Stałymi tematami wykładów są:
- Zastane wartości kulturowe jako determinanta kształtowania nowej formy architektonicznej
- Przestrzenie publiczne miasta i relacja do nich nowoprojektowanych obiektów kubaturowych
- Zagospodarowanie działki projektowanego obiektu jako kontynuacji funkcji przestrzeni publicznej
- Dostępność obiektów użyteczności publicznej dla osób z dysfunkcjami egzystencjonalnymi
- Forma architektoniczna obiektów użyteczności publicznej – zagadnienia ideowej podstawy kształtowania ich wyrazu architektonicznego
- Nowy obiekt architektoniczny - problem bryły i pustki
- Kształtowanie garaży podziemnych w zabudowie zwartej
- Fundamentowanie budynków plombowych
Prowadzący wykłady traktują przedstawiane prezentacje jako rozwinięcie tez opisanych w niniejszym opracowaniu w p. „Efekty kształcenia i sposób prowadzenia zajęć” - Ogólny opis przedmiotu.
Zajęcia projektowe:
Ćwiczenia projektowe nie mają na stałe uzgodnionego cyklu tematycznego jako sekwencji następujących po sobie analiz, lecz prowadzący dobierają kolejność omawianych zagadnień w zależności od przyjętego sposobu prowadzenia projektów, tak by w trakcie całego semestru omówione zostały wszystkie zagadnienia istotne dla projektowania budynków jako zabudowy uzupełniającej w istniejącym kontekście przestrzennym (architektonicznym i urbanistycznym)
Oprócz wymienionych jako tematyka wykładów ważnym są tu szczególnie :
- zagadnienie kontynuacji (bądź jej braku) wobec zastanego kontekstu kulturowego
- problem właściwej dyspozycji funkcjonalnej nowoprojektowanego budynku
- zagadnienie właściwego oświetlenia pomieszczeń budynku i jego rola jako obiektu przesłaniającego istniejące budynki
- zagadnienia akustyki budynku w aspekcie rozwiązań materiałowych, funkcjonalnych i przestrzennych,
- problem bezpiecznego użytkowania poszczególnych pomieszczeń i zespołów użytkowych
- integracyjny charakter budynku (obecność w nim osób z niepełnosprawnościami)
- dobór rozwiązań w zakresie infrastruktury technicznej jako gwarant sprawności użytkowej projektowanego obiektu
- rozwiązania konstrukcyjno – materiałowe jako warunek sprawności użytkowej i ekonomicznej budynku
- różnorodne zagadnienia szczegółowe (przestrzenne i kulturowe) wynikające ze specyfiki lokalizacji projektowanego obiektu
- Metody oceny:
- Ocena zdobytych kompetencji społecznych wiedzy przez stwierdzenie ich zakresu w czasie korekt i wyrażenie jej w ramach końcowej oceny projektu.
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Witruwiusz - O ARCHITEKTURZE KSIĄG DZIESIĘĆ, Komitet Architektury i Urbanistyki, Warszawa 1956
Żurawski J. O BUDOWIE FORMY ARCHITEKTONICZNEJ w „WYBOORZE PISM ESTETYCZNYCH”, Universitas, Kraków, 2008
Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006
Alexander Ch. – JĘZYK WZORCÓW, MIASTA, BUDYNKI, KONSTRUKCJA, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008
Wejchert K. - ELEMENTY KOMPOZYCJI URBANISTYCZNEJ, Arkady, Warszawa 2010
Twarowski M. – SŁOŃCE W ARCHITEKTURZE, Instytut Architektury i Urbanistyki, Arkady, Warszawa1962
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002
USTAWA z dnia 23 lipca 2003 r. O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
Nadolny A. - ZABUDOWA UZUPEŁNIAJĄCA JAKO ELEMENT KOMPOZYCJI MIEJSKIEGO ŚRODOWISKA ZAMIESZKANIA W PLANACH URBANISTYCZNYCH POZNANIA W DRUGIEJ POŁOWIE XX WIEKU Czasopismo Techniczne Politechniki Krakowskiej. z. 6 – Architektura z. 3-A, 2010
Kuryłowicz E. - PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE UDOSTĘPNIANIE OTOCZENIA OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM, Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 1996
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się