Nazwa przedmiotu:
ARCHITEKTURA SZKÓŁ
Koordynator przedmiotu:
Koordynator przedmiotu: dr inż. arch. Jerzy Grochulski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Budowanie u studentów świadomości problematyki oraz umiejętności podejmowania i uzasadniania decyzji projektowych dotyczących obiektów oświatowych. Przygotowanie ich do aktywnego uczestnictwa w procedurach programowania systemów oświatowych, projektowania budynków szkolnych i opiniowania decyzji dotyczących funkcjonowania systemu edukacji publicznej, z odniesieniem tego do zagadnień architektonicznych i urbanistycznych.
Treści kształcenia:
Analityczne przedstawienie całości zagadnień projektowania obiektów oświaty w formie interaktywnych wykładów. Tematyka wykładów: 1. Historia budownictwa dla potrzeb edukacji – przemiana struktury budynku szkolnego jako pochodna zmian form kształcenia. Programowanie obiektów oświaty – zasady ustalania wielkości budynku szkolnego w odniesieniu do struktury demograficznej miejsca jej lokalizacji; zasady kształtowania sieci szkolnej dla różnych struktur osiedleńczych. 2. Układ funkcjonalny szkoły – podział szkoły na sektory funkcjonalne, ich komponenty programowe i zasada relacji pomiędzy nimi; kubaturowa i terenowa część obiektu szkolnego jako uzupełniające się składowe funkcjonalne. 3. Zasady projektowania pomieszczeń dydaktycznych i pomocniczych w szkołach – uwarunkowania programowe, funkcjonalne i użytkowe; przykłady podstawowych szkolnych pomieszczeń dydaktycznych i programy użytkowe pomieszczeń pomocniczych. 4. Zagospodarowanie działki szkolnej – plac przedwejściowy, terenowe urządzenia sportowe, przestrzenie dydaktyczne na działce szkolnej wraz z ich powiązaniami funkcjonalnymi pomiędzy sobą i z kubaturową częścią obiektu szkolnego. Zieleń w obiektach oświaty – funkcja zieleni w budynku szkolnym i w ramach działki szkolnej. 5. Dostępność obiektów oświaty dla osób z dysfunkcjami egzystencjonalnymi, warunki eliminowania wykluczeń (fizycznych i społecznych) w użytkowaniu budynków szkolnych. 6. Problem akustyki i oświetlenia pomieszczeń szkolnych – analiza warunków dobrego nasłonecznienia pomieszczeń szkolnych, rola światła słonecznego dla dobrego funkcjonowania obiektu szkolnego, zasady kształtowania klimatu akustycznego w szkołach – rozwiązania materiałowe i przestrzenne. Rola rozwiązań plastycznych w kształtowaniu przestrzeni szkolnych, zasady kształtowania wizualnego wizerunku obiektu szkolnego jako jego funkcja w edukacji estetycznej uczniów . 7. Instalacje w budynkach oświaty – infrastruktura techniczna budynku szkolnego jako konfrontacja osiągnięć technologicznych i aspektów ekonomicznych wznoszenia i eksploatacji obiektu szkolnego. Wpływ rozwiązań materiałowych na układ przestrzenny szkół – systemy konstrukcyjne dedykowane budynkom szkolnym. 8. Rozbudowa i modernizacja budynków szkolnych – przegląd przykładów adaptacji budynków na cele oświaty i ich ocena pod kątem osiągniętych parametrów funkcjonalnych i ekonomicznych . Podsumowanie wykładów.
Metody oceny:
Sprawdzian zaliczeniowy
Egzamin:
Literatura:
Literatura podstawowa: Włodarczyk J. - ARCHITEKTURA SZKOŁY, Arkady, Warszawa 1992 Skibniewska H. - TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY, w Architektura –Murator nr 5/6, Warszawa 1986 Ford A. - DESIGNING THE SUSTAINABLE SCHOOL, The Images Publishing Group Pty Ltd, Murgrave 2007 Rózni autorowie - EDUCATIONAL SPACES A PICTORAL REVIEW OF SIGNIFICANT SPACES, The Images Publishing Group Pty Ltd, MELBOURNE 1998 Brubarker C.W. i inni - PLANING AND DESIGNING SCHOOLS. The McGraw-Hill Companies, New York ... 1998 Kramer S. - SCHOOLS EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2010 Galindo M. - KINDERGARTENA EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2011 Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006 M. Bieńkuńska J. Grochulski K. Jaranowska M nowak-Janicka - STRUKTURA I PROGRAM FUNKCJONALNY SZKOLNYCH ZESPOŁÓW SPORTOWYCH JAKO SKŁADOWEJ SYSTEMU PODSTAWOWYCH ZESPOŁOW ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ, Biblioteka WA PW, Warszawa 2010 Praca zbiorowa pod red. H. Zygnera - PROGRAMOWANIE PROJEKTOWANIE I MODERNIZACJA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLI, Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa Ogólnego, Warszawa 1991 Literatura uzupełniająca: Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002 Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. (poz. 142) Załącznik nr 1 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej Załącznik nr 2 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej Załącznik nr 3 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym Załącznik nr 4 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum Załącznik nr 5 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego Załącznik nr 6 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym Załącznik nr 9 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania Załącznik nr 10 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi Załącznik nr 11 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania Załącznik nr 12 Ramowy plan nauczania dla czteroletniego technikum, w tym dla czteroletniego technikum specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania Załącznik nr 15 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży Załącznik nr 16 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży Załącznik nr 28 Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - liceum i technikum, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej Załącznik nr 38 Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących oraz z niepełnosprawnością ruchową
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się