Nazwa przedmiotu:
Komputerowe wspomaganie projektowania elementów liniowych infrastruktury kolejowej
Koordynator przedmiotu:
dr inż Jacek Kukulski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
TR.SMOB12
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 23 godz., przygotowanie się do egzaminu 24 godz., udział w egzaminie 2 godz., indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 20 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (Indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 20 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy projektowania infrastruktury drogowej lub kolejowej
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami projektowania elementów infrastruktury kolejowej i drogowej z wykorzystaniem programu komputerowego InRoads i InRail. Wykłady w formie multimedialnej z licznymi pokazami możliwości ww programów komputerowych.
Treści kształcenia:
Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym i drogowym; Podstawy projektowania infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym i drogowym. Programy wspomagające projektowanie; Bentley Inroads, Inrail – informacje ogólne, wymagania sprzętowe, uruchomienie programu; CadrCad – informacje ogólne. Ogólne zasady pracy z programem InRoads i Inrail; Struktura projektu w InRoads, ustawienia. Numeryczny Model Terenu – informacje ogólne; Metody tworzenia NMT; Przykład utworzenia NMT; Modyfikacja i wczytywanie; Programy do tworzenia NMT z obrazów rastrowych. Geometria w planie i w przekroju podłużnym; Przekrój podłużny; Opisanie profilu podłużnego; Definiowanie drogi i utworzenie modelu jej powierzchni; -definiowanie przekroju drogi. -definiowanie przechyłki i rampy przechyłkowej. -tworzenie przekrojów poprzecznych drogi dla punktów charakterystycznych; -obliczanie robót ziemnych.
Metody oceny:
Wykład - egzamin w formie pisemnej 4 do 5 pytań otwartych
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Drogi kolejowe, pr. zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, Warszawa 1989. 2. Id1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. Polskie Linie Kolejowe SA, Warszawa 2002. 3. Infrastruktura Transportu Kolejowego" - K. Towpik (Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej 2004). 4. Linie Kolejowe - T.Basiewicz, M. Jacyna, L. Rudziński (Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej 2003) 5. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J.: Infrastruktura Transportu Samochodowego’’. Skrypt uczelniany. Warszawa 2006r. WPW. 5. InRoads 2004 Edition – Tadeusz Zieliński, Program do komputerowego wspomagania projektowania dróg. 6. Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności podsystem infrastruktury dla kolei dużych prędkości.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2012/2013.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą elementów liniowych infrastruktury drogowej i kolejowej oraz zasad jej projektowania
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05
Efekt W_02
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą istniejącego oprogramowania wspomogającego projektowanie infrastruktury
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_03
Zna ogólne zasady pracy z programem InRoads/Inrail; zna strukturę projektu w programach
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_04
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą Numerycznego Modelu Terenu, zasad tworzenia, modyfikacji
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05
Efekt W_05
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą tworzenia geometrii w planie i w profilu drogi samochodowej, linii kolejowej, tworzenia profilu podłużnego, opisywania profilu z wykorzystaniem programów InRoads/InRail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_06
Zna ogólne zasady definiowania modelu drogi i jej powierzchni, obliczanie robót ziemnych w programie InRoads/Inrail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Ma wiedzę teoretyczną z zakresu projektowania infrastruktury liniowej z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania InRoads/InRail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U06, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04