- Nazwa przedmiotu:
- Środki transportu wodnego oraz infrastruktura i suprastruktura portów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Milena Gołofit - Stawińska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- TR.NIOB21
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 34 godz., przygotowanie się do egzaminu 25 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 3 godz., udział w
egzaminach 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości dotyczące transportu oraz infrastruktury transportu.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zakres przedmiotu pozwala studentowi nabyć wiedzę w zakresie: * rozpoznawania podstawowych typów statków (jak są zbudowane, do przewozu jakiego ładunku służą i ich cechy charakterystyczne), * podstawowych kosztów jakie generuje statek i załoga, * przewozu ładunków i niezbędnych do tego dokumentów, * infrastruktury i suprastruktury portów, * budowli hydrotechnicznych, * czynności portowych: pilotowanie, holowanie, remonty, składowanie towarów, pakowanie, załadunek i rozładunek, * struktury portów i ich działalności, * żeglugi śródlądowej.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu: *
typy współczesnych morskich statków transportowych oraz ich parametry techniczno-eksploatacyjne. Czym jest morski statek, podział statków handlowych, podział floty morskiej na grupy produkcyjno-zadaniowe, budowa statku oraz jego parametry techniczno-eksploatacyjne. * Port morski - informacje w aspekcie potrzeb morskiego statku transportowego. Co to jest port, port jako ogniwo transportu morskiego i miejsce powiązania morza z lądem, podział portów. * Przewóz ładunków w żegludze liniowej i nieliniowej. Czarter na czas i czarter statku "gołego", inspekcje, którym podlega statek transportowy oraz konieczne dokumenty. Umowa bukingowa, kontrakt przewozowy, warunki liniowe, Konosament (charakterystyka, znaczenie, rodzaje, podstawowe klauzule), list gwarancyjny, morski list przewozowy, czarter na wolne miejsca, lista ładunkowa, kwit sternika, umowa czarterowa, czarter na podróż i jego rodzaje, rodzaje inspekcji, Dokumenty: legitymacyjne, klasyfikacyjne, bezpieczeństwa, sanitarne, załogowe, pasażerskie, ładunkowe, dzienniki, książki i plany. * Koszty występujące w działalności przedsiębiorstwa żeglugowego (koszty utrzymania statku, koszty ładunkowe i ruchu, koszty administracji, koszty stałe, koszty zmienne). * Transport wodny śródlądowy. Śródlądowe drogi wodne, porty żeglugi śródlądowej, flota żeglugi śródlądowej, tendencje rozwoju transportu wodnego śródlądowego. * Infrastruktura i suprastruktura portów, budowle hydrotechniczne. Wszystkie obiekty i urządzenia, które umożliwiają dostęp do portu od strony morza i lądu, w tym baseny wodne i tereny lądowe, związane z prowadzeniem działalności portowej (elementy awanportu i akwaportu, wejście do portu, kanały portowe zewnętrzne i wewnętrzne, reda, droga hamowania, obrotnica, baseny portowe).
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Chuchla Zdzisław, Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia 2000.
2. Wojewódzka-Król Krystyna, Rolbiecki Ryszard, Rydzkowski Włodzimierz, Transport wodny śródlądowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
3. Kubicki Jerzy, Ekonomika i organizacja transportu morskiego, Organizacja transportu morskiego cz. I, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia 1994. Kubicki Jerzy, Ekonomika i organizacja transportu morskiego, Organizacja transportu morskiego cz. II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia 1994.
4. Plewiński Leszek, Podstawy ekonomiki transportu morskiego, cz. I, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin 1998.
5. Plewiński Leszek, Podstawy ekonomiki transportu morskiego, cz. II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin 1998.
6. Tołkacz Lech, Infrastruktura transportu wodnego, Tom 1, Infrastruktura transportu śródlądowego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2012/2013.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie współczesnych morskich statków, ich charakterystykę oraz parametry techniczno-eksploatacyje
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W_02
- Posiada wiedzę w zakresie infrastruktury i suprastruktury portów, w szczególności podstaw projektowania, budowy i utrzymania
Weryfikacja: egzamin pisemny z częścią rysunkową
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W_03
- Zna dokumenty niezbędne do odbywania podróży i przewozu ładunków
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt W_04
- Zna koszty występujące w działalności przedsiębiorstwa żeglugowego
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt W_05
- Posiada wiedzę w zakresie projektowania i budowy budowli hydrotechnicznych
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_06
- Posiada wiedzę w zakresie projektowania wejścia do portu, kanałów portowych, redy, drogi hamowania, obrotnic i basenów portowych
Weryfikacja: egzamin pisemny z częścią rysunkową
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_07
- Posiada wiedzę w zakresie floty żeglugi śródlądowej, portów żeglugi śródlądowej, śródlądowych dróg wodnych
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W_08
- Posiada wiedzę ogólną w zakresie tendencji rozwoju transportu wodnego
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania portów
Weryfikacja: egzamin pisemny z częścią rysunkową
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U23, Tr1A_U20, Tr1A_U08, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16, T1A_U14, T1A_U07, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt U_02
- Potrafi rozpoznać różne typy statków
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14