- Nazwa przedmiotu:
- HES - Kierowanie zespołami pracowników
- Koordynator przedmiotu:
- Wyznaczony przez Wydział Administracji i Nauk Społecznych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- obieralne
- Kod przedmiotu:
- KZP1
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 godzin wykładu, 25 godzin pracy własnej, 10 godzin konsultacji = 2 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 punktu ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką kierowania zespołem pracowników w organizacji, z systemami motywowania, z modelami kultury organizacyjnej oraz z innymi praktycznymi kwestiami związanymi z ludźmi w organizacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do problematyki zarządzania zasobami ludzkimi, czym jest i na czym polega zrządzanie – ogólne zasady. Modele funkcji personalnej oraz związane z nimi stereotypy człowieka. 2. Planowanie i alokacja zasobów ludzkich. Podczas zajęć po zapoznaniu się z zasadami oraz możliwymi pytaniami studenci przygotowują w kilkuosobowych zespołach rozmowy kwalifikacyjne i prezentują je grupie. Następnie ma miejsce dyskusja na temat przygotowanych przez studentów prezentacji. 3 .Praca zespołowa – wady i zalety. Najczęściej spotykane w pracy zespołowej problemy: „tendencyjna komunikacja informacji podzielanych”, „efekt próżniactwa społecznego”, „facylitacja społeczna „ i „hamowanie społeczne”. „Burza mózgów” – jak ją przygotować i właściwie przeprowadzić. 4 .Co to jest „kultura organizacyjna” – definicja pojęcia. Modele kultury organizacyjnej. Jakie „kultury organizacyjne” można spotkać w Polsce? Studenci samodzielnie w grupach na za pomocą zaproponowanych im narzędzi przygotowują modele „kultury organizacyjnej” dostosowanie do określonych uwarunkowań. 5. Systemy motywowania pracowników. Jak skutecznie motywować – wskazówki praktyczne. Przygotowywanie w grupach najskuteczniejszych rozwiązań. 6. Rozwój kapitału ludzkiego organizacji. Szkolenie pracowników. Kształtowanie karier w organizacji – zagadnienia praktyczne. Przykłady możliwych rozwiązań. Społeczne aspekty pracy. Zatrudnienie na czas określony: społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska. 7. Style kierowania zespołami pracowniczymi. Kierowanie zespołem projektowym – teoria i praktyka.
- Metody oceny:
- Kolokwium, ocena prezentacji, ocena case study, ocena aktywności studentów w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- H. Król, A. Ludwiczyński (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN.; M. Kostera (2006), Zarządzanie personelem, Warszawa: PWE.; P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza, K. Ogonek (2004), Kierowanie zespołem projektowym, Warszawa: Difin.; M. Gellert, C. Nowak (2008), Zespół, Gdańsk: GWP.; B. Kożusznik (2002), Psychologia zespołu pracowniczego: doskonalenie efektywności, Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego; B. Kożusznik (2002), Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa: PWE; B. Kożusznik (2005), Kierowanie zespołem pracowniczym, Warszawa: PWE.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KZP1_W1
- Student posiada ogólną wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w tym: zasad zarządzania zasobami ludzkimi, funkcji personalnych oraz związanych z nimi stereotypów człowieka, planowania i alokacji zasobów ludzkich w organizacji, problemów związanych z pracą zespołową, pojęcie kultury organizacyjnej i jej modeli, systemów motywacyjnych, kapitału ludzkiego, styli kierowania zespołami pracowniczymi, kształtowania karier pracowników, społecznych aspektów pracy.
Weryfikacja: Ocena prezentacji, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KZP1_U1
- W oparciu o wiedzę nabytą w trakcie wykładu oraz przeprowadzoną analizę źródeł fachowej wiedzy student umie przeprowadzić dla danej organizacji postępowanie rekrutacyjne. Przy opracowaniu i prezentacji rozwiązania student wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena case study, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
- Efekt KZP1_U2
- W oparciu o wiedzę nabytą w trakcie wykładu oraz przeprowadzoną analizę źródeł fachowej wiedzy student umie zaproponować dla danej organizacji rozwiązanie dot. koncepcji systemu motywacji pracowników. Przy opracowaniu i prezentacji rozwiązania student wykorzystuje techniki komunikacyjno-informacyjne.
Weryfikacja: Ocena case study, ocena prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KZP1_K1
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi; rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt KZP1_K3
- Umie pracować w zespole nad rozwiązaniem problemu z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w tym dostosować się do podziału zadań, jakie zostały uzgodnione w zespole, aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu, słuchać proponowanych rozwiązań przez innych uczestników, prowadzić konstruktywną dyskusję dotyczącą wyłonienia najlepszego rozwiązania.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04
- Efekt KZP1_K2
- Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu w szczególności poprzez środki masowego przekazu informacji i opinii dotyczącej właściwego zarządzania zasobami ludzkimi, w tym: budowania kapitału intelektualnego organizacji, budowania właściwej kultury organizacyjnej, systemów motywowania pracowników. Podejmuje starania w swoim otoczeniu, aby przekazać innym w sposób dla nich zrozumiały informacje na temat zagadnień dotyczących prawidłowego zarządzania zasobami ludzkimi..
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07