Nazwa przedmiotu:
Pojazdy szynowe i trakcja
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Dzik - Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMP114
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 13 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (17 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 13 godz., konsultacje 2 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pojazdy szynowe i trakcja - wykład
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Umiejętność prowadzenia obliczeń przejazdów teoretycznych w celu wyznaczania podstawowych parametrów ruchu pojazdów.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń projektowych: Przeliczanie oporów ruchu różnych rodzajów pociągów. Przeliczanie charakterystyk trakcyjnych pojazdów elektrycznych sieciowych z różnymi rodzajami silników głównych i rozwiązaniami układowymi obwodów zasilania. Analiza wpływu napięcia sieci na możliwości trakcyjne. Przejazdy teoretyczne. Obliczanie przebiegów prędkości rozruchu i hamowania dla pojazdów trakcyjnych znajdujących się w eksploatacji w transporcie kolejowym i komunikacji miejskiej.
Metody oceny:
Zadanie projektowe na ocenę
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Podoski J., Kacprzak J., Mysłek J., Zasady trakcji elektrycznej, WKiŁWarszawa 1980, 2) Mierzejewski L., Szeląg A., Gałuszewski M., Systemy zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego, WPW Warszawa 1989, 3) Kacprzak J., Koczara W., Podstawy napędu elektrycznych pojazdów trakcyjnych, WKiŁ Warszawa 1990, 4) Wolfram, Romaniszyn, Nowoczesne Pojazdy Szynowe, WKiŁ Warszawa 1991; 5) Szeląg, A. Infrastruktura elektroenergetyki trakcyjnej kolei dużych prędkości, Infrastruktura Transportu nr 6, 2009, 6) Szeląg, A.; Maciołek, T.; Drążek, M.; Patoka, M. Aspekty efektywności i energooszczędności w procesie modernizacji układów zasilania trakcji tramwajowej, Pojazdy Szynowe Nr 3, 2011
Witryna www przedmiotu:
http://www.wt.pw.edu.pl > Wydział > Zakłady > ESTiWEwT > Działalność > ...
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę nt. procesu ruchu pociągu, w szczególności zagadnień opisu dynamiki ruchu pojazdów szynowych i przetwarzania energii trakcyjnej
Weryfikacja: kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W02
zna podstawowe metody stosowane do wyznaczania podstawowych parametrów ruchu pojazdu
Weryfikacja: kolokwia, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskiwać i przetwarzać informację z literatury i Internetu nt. danych technicznych i charakterystyk ruchowych pojazdów trakcyjnych w celu zastosowania do obliczeń parametrów ruchu przy zastosowaniu technik symulacji procesów przetwarzania energii
Weryfikacja: zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U09, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, InzA_U03, T2A_U01
Efekt U02
potrafi stosować podejście systemowe modelowania ruchu pojazdu szynowego uwzględniające zagadnienia z mechaniki, przetwarzania energii, sterowania i automatyki, potrafi wykonać obliczenia symulacyjne i interpretować wyniki
Weryfikacja: zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, InzA_U02
Efekt U03
potrafi ocenić przydatnośc zastosowań zasobników energii na pokładach pojazdów szynowych w celu oszczędności energii trakcyjnej w różnych warunkach ruchu, dla nowych rozwiązań układowych źródeł zasilania
Weryfikacja: zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi myśleć kreatywnie, inspirując twórczo pracę zespołu projektowego
Weryfikacja: dyskusja na zajęciach, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, InzA_K02
Efekt K02
rozumie potrzebę oszczędności energii trakcyjnej jako jedego ze sposobów ochrony środowiska naturalnego człowieka i jest zdolny propagować to przekonanie w społeczeństwie
Weryfikacja: dyskusja na zajęciach, zadanie projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07