- Nazwa przedmiotu:
- Budowa i eksploatacja statków powietrznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMP107
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 					15
Godziny ćwiczeń 					15
Zapoznanie się ze wskazana literaturą	        18
Przygotowanie do kolokwiów 			10
Konsultacje  2
Razem 				60 godz.  ↔  2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 					15
Godziny ćwiczeń 					15
KONSULTACJE  2
Razem 				32 godz.  ↔  1,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie konstrukcji oraz funkcji zespołów  płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1.	Wiadomości ogólne:
•	układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne,
•	podstawowe zespoły płatowców SP i napędów.
2.	Rozwiązania konstrukcyjne: 
•	kadłubów samolotów i śmigłowców, 
•	napędów lotniczych, 
•	skrzydeł samolotów,
•	praca konstrukcji cienkościnnych,
•	wirników nośnych i śmigieł  śmigłowców, 
•	podstawowe instalacje i wyposażenie SP.
3.	Strategie eksploatacji SP. Diagnostyka techniczna,
Treść cwiczeń audytoryjnych:
Zadania dotyczące treści wykładu: dobór napędu do samolotu, elementy  obliczeń wytrzymałościwych. Obliczenia obciążeń węzłów konstrukcyjnych. Analizy przebiegu wypadków lotniczych. Opracowywanie wyników prób w locie.
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: kolokwium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- A. Neimitz: Mechanika pękania, PWN, Warszawa 1998. 
J. Lewitowicz, Kustroń: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2003. 
J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2006. 
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających – ASKON, Warszawa 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- 1. Zna w stopniu rozszerzonym różne układy aerodynamiczne statków powietrznych (SP) oraz wynikające stąd własności eksploatacyjne, 2. Zna zespoły napędów lotniczych i ich funkcje,3. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców,4. Posiada wiedzę podstawową z zakresu pracy konstrukcji cienkościennych, 5. Zna układy i rozwiązania konstrukcyjne podwozi SP, 6. Ma rozszerzoną wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP, 7. Zna metody diagnostyki technicznej płatowców i napędów
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W06, Tr2A_W05, Tr2A_W04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- 1.  Posiada umiejętności określenia własności samolotu na podstawie jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu, 2. Umie dobrać samolot do realizacji określonych zadań 
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        Tr2A_U19, Tr2A_U15, Tr2A_U14, Tr2A_U06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U18, InzA_U07, T2A_U16, T2A_U12, T2A_U09, InzA_U02