- Nazwa przedmiotu:
- Dynamika samochodu
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS201
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 26 godz., konsultacje 1 godz., przygotowanie się do kolokwiów 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (19 godzin, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika. Teoria ruchu pojazdów samochodowych.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z metodami układania, rozwiązywania oraz analizy rozwiązań równań ruchu i dynamiki pojazdu samochodowego.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Ruch, dynamika samochodu - podstawowe pojęcia (ruch podstawowy, zakłócenia ruchu podstawowego). Modele fizyczne (fizykalne) pojazdu. Modele oddziaływania kierowca-pojazd. Modele oddziaływania koła ogumionego z nawierzchnią drogi. Główne zaburzenia ruchu podstawowego pojazdu. Modele matematyczne - równania ruchu. Związek sił uogólnionych z siłami oporów ruchu pojazdu oraz zaburzeniami ruchu. Źródła danych - parametrów i charakterystyk wykorzystywanych w modelach matematycznych ruchu i dynamiki pojazdu. Symulacja ruchu i dynamiki pojazdu. Testy ISO i ECE wykorzystywane w ocenie własności ruchowych i dynamicznych pojazdu. Metody analizy i oceny na płaszczyźnie drogi, w dziedzinie czasu i częstotliwości. Wizualizacja wyników analiz.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Równania ruchu prostoliniowego samochodu. Stany równowagi quasistycznej w ruchu po okręgu. Równia ruchu krzywoliniowego. Stany graniczne ruchu. Symulacja wybranych testów ISO i ECE. Wyznaczanie parametrów oraz charakterystyk ruchu i dynamiki pojazdów na podstawie wyników symulacji testów ISO i ECE: gradientu podsterowności dla ruchu ustalonego po okręgu (ISO 4138); współczynników przewyższeń dynamicznych i czasów reakcji pojazdu w trakcie wymuszenia skokowego na kole kierownicy z liniowym okresem narastania (ISO 7401).
- Metody oceny:
- Wykład - 2 kolokwia. Ćwiczenia - 2 kolokwia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Lozia Z. Symulatory jazdy samochodem. WKŁ Warszawa 2008. ISBN: 978-83-206-1663-7.
2. Lozia Z., Guzek. M., Metody badań stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych. Analiza metod przydatnych podczas badań pojazdów o nietypowych parametrach. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport. Zeszyt 34. 1995r. Str. 73÷99.
3. Prochowski L., Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ. Warszawa 2005r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu dynamiki pojazdy samochodowego
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna zasady budowy modeli fizycznych i matematycznych ruchu samochodu
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna stosowane modele oddziaływania kierowca - pojazd
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
- Efekt W04
- Zna stosowane modele oddziaływania koło ogumione - droga
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
- Efekt W05
- Zna metody pozyskiwania danych do modeli symulacyjnych ruchu pojazdu (wybrane metody badań pojazdów i ich zespołów)
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
- Efekt W06
- Zna znormalizowane (ISO, ECE) metody badań własności dynamicznych pojazdów samochodowych (eksperymentalne, symulacyjne)
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury na temat dynamiki i modelowania ruchu pojazdu
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U02
- Posiada umiejętność interpretacji informacji zawartych w literaturze na temat dynamiki i modelowania ruchu pojazdu
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U03
- Posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia badań wybranych własności dynamicznych samochodu metodą symulacyjną
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, InzA_U02
- Efekt U04
- Wykazuje się umiejętnościa interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, InzA_U02