- Nazwa przedmiotu:
- Budowa i eksploatacja lotnisk
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Kozłowski, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMP208
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., samodzielne wykonywanie zadań projektowych 25 godz., zaliczanie prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zaliczanie prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt ECTS (60 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., samodzielne wykonywanie zadań projektowych 25 godz., zaliczanie prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiada podstawową wiedzę nt zakładania, budowy, eksploatacji i certyfikacji portów lotniczych.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności stosowania standardowych metod w zakresie projektowania elementów infrastruktury lotniskowej, wykonywania analiz operacyjno-technicznych, z uwzględnieniem prawnych wymagań w zakresie dotyczącym dokonywania wpisów w Rejestrze Lotnisk Cywilnych (RLC) oraz sporządzania Planu Generalnego Lotniska (PGL) i Instrukcji Operacyjnej Lotniska (INOPL).
- Treści kształcenia:
- Treść projektu:
1. Określenie specyfikacji i założeń sporządzenia PGL i dokonania wpisów w RLC oraz przyjęcie prognozy wielkości ruchu i przewozu lotniczego. Wyznaczenie obliczeniowego statku powietrznego.
2. Wyznaczenie optymalnych kierunków dróg startowych, ze względu na kryterium używalności.
3. Obliczenie minimalnych wymaganych długości drogi startowej oraz deklarowanych rozporządzalnych długości dróg startowych i szerokości.
4. Analiza przepustowości pola manewrowego.
5. Analiza przepustowości płyt postojowych. . Określenie wymagań techniczno-operacyjnych i założeń projektu pola ruchu naziemnego.
6. Określenie wymagań i założeń architektoniczno-funkcjonalnych oraz analiza przepustowości i określenie klas standardów terminala pasażerskiego.
7. Wyznaczenie powierzchni ograniczających przeszkody lotnicze w rejonie lotniska.
8. Wykonanie do złożenia PGL oraz Teczki Rejestracyjnej Lotniska (TRL) i wniosku o dokonanie wpisu w RLC.
9. Wykonanie do złożenia INOPL z wybraną procedurą – integralnym załącznikiem.
- Metody oceny:
- Ocena formująca - oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych projektów. Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych i kolokwium zawierającego 3 pytania z zakresu aspektów formalno-prawnych, społecznych i środowiskowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Aneks 14 ICAO oraz ICAO Doc: 9137, 9157, 9184, 9774;
2. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (z późn. zm.) oraz wybrane akty wykonawcze – Rozporządzenia ministra właściwego ds. transportu;
3. IATA ADRM;
4. ACI Airport Forecasting Manual;
5. FAA AC:l50/5060-5;
6. PN-EN ISO 9001;
7. Basiewicz T. „Metodologia projektowania w inżynierii transportu”. Politechnika Warszawska - Oficyna Wydawnicza 1987.
8. Leśko M. „Porty lotnicze, pola wzlotów i urządzenia nawigacyjne”. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1991;
9. Świątecki A., Nita P., Świątecki P. „Lotniska”. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 1999;
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1. Zna i rozumie metodę wyznaczania optymalnych kierunków dróg startowych ze względu na kryterium używalności, 2. Zna zasady obliczania rozporządzalnych i deklarowanych długości dróg startowych, 3. Rozumie zasady obliczania przepustowości pola manewrowego i pojemności płyt postojowych, 4. Rozumie i zna zasady wyznaczania powierzchni ograniczających przeszkody lotnicze, 5. Zna zasadę obliczania kategorii ratowniczo-gaśniczej lotniska jak i doboru wielkości sił i środków w przypadku akcji ratowniczo-gaśniczej, 6. Rozumie i zna zasady sporządzania planu generalnego lotniska
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie znajomości standardowych metod i zasad oraz umiejętności prawidłowego określenia właściwych założeń i dokonania wyboru metody, w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych. Kolokwium zawierające w zakresie efektu pytanie otwarte dot. aspektów forma
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1. Potrafi obliczyć optymalne kierunki dróg startowych, 2. Potrafi obliczyć deklarowane i rozporządzalne długości dróg startowych, 3. Potrafi obliczyć przepustowość pola manewrowego i pojemność płyt postojowych, 4. Potrafi zaprojektować powierzchnie ograniczające przeszkody, 5. Potrafi wyznaczyć kategorię ratowniczo-gaśniczą lotniska oraz dobrać do niej wielkość sił i środków w przypadku akcji ratowniczo-gaśniczej, 6. Potrafi sformułować zagadnienie projektowe oraz określić założenia i dokonać wyboru metod sporządzenia planu generalnego lotniska
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie poprawnego zastosowania wybranej standardowej metody. Kolokwium zawierające w zakresie efektu U 1 pytanie otwarte dot. analizy wyników projektu w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U09, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, InzA_U07, T2A_U10, InzA_U03, T2A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- 1. Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje, 2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie poprawnej identyfikacji i określenia aspektów społecznych i środowiskowych. Kolokwium zawierające w zakresie efektu K 1 pytanie otwarte dot. aspektów identyfikacji i określenia aspektów społecznych i środowiskowych oraz ich relacji z aspektami formalno-prawnymi i techniczn
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, InzA_K02