Nazwa przedmiotu:
Budowa i eksploatacja lotnisk
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Michał Kozłowski, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP208
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., samodzielne wykonywanie zadań projektowych 25 godz., zaliczanie prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zaliczanie prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt ECTS (60 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., samodzielne wykonywanie zadań projektowych 25 godz., zaliczanie prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiada podstawową wiedzę nt zakładania, budowy, eksploatacji i certyfikacji portów lotniczych.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności stosowania standardowych metod w zakresie projektowania elementów infrastruktury lotniskowej, wykonywania analiz operacyjno-technicznych, z uwzględnieniem prawnych wymagań w zakresie dotyczącym dokonywania wpisów w Rejestrze Lotnisk Cywilnych (RLC) oraz sporządzania Planu Generalnego Lotniska (PGL) i Instrukcji Operacyjnej Lotniska (INOPL).
Treści kształcenia:
Treść projektu: 1. Określenie specyfikacji i założeń sporządzenia PGL i dokonania wpisów w RLC oraz przyjęcie prognozy wielkości ruchu i przewozu lotniczego. Wyznaczenie obliczeniowego statku powietrznego. 2. Wyznaczenie optymalnych kierunków dróg startowych, ze względu na kryterium używalności. 3. Obliczenie minimalnych wymaganych długości drogi startowej oraz deklarowanych rozporządzalnych długości dróg startowych i szerokości. 4. Analiza przepustowości pola manewrowego. 5. Analiza przepustowości płyt postojowych. . Określenie wymagań techniczno-operacyjnych i założeń projektu pola ruchu naziemnego. 6. Określenie wymagań i założeń architektoniczno-funkcjonalnych oraz analiza przepustowości i określenie klas standardów terminala pasażerskiego. 7. Wyznaczenie powierzchni ograniczających przeszkody lotnicze w rejonie lotniska. 8. Wykonanie do złożenia PGL oraz Teczki Rejestracyjnej Lotniska (TRL) i wniosku o dokonanie wpisu w RLC. 9. Wykonanie do złożenia INOPL z wybraną procedurą – integralnym załącznikiem.
Metody oceny:
Ocena formująca - oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych projektów. Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych i kolokwium zawierającego 3 pytania z zakresu aspektów formalno-prawnych, społecznych i środowiskowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Aneks 14 ICAO oraz ICAO Doc: 9137, 9157, 9184, 9774; 2. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (z późn. zm.) oraz wybrane akty wykonawcze – Rozporządzenia ministra właściwego ds. transportu; 3. IATA ADRM; 4. ACI Airport Forecasting Manual; 5. FAA AC:l50/5060-5; 6. PN-EN ISO 9001; 7. Basiewicz T. „Metodologia projektowania w inżynierii transportu”. Politechnika Warszawska - Oficyna Wydawnicza 1987. 8. Leśko M. „Porty lotnicze, pola wzlotów i urządzenia nawigacyjne”. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1991; 9. Świątecki A., Nita P., Świątecki P. „Lotniska”. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 1999;
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
1. Zna i rozumie metodę wyznaczania optymalnych kierunków dróg startowych ze względu na kryterium używalności, 2. Zna zasady obliczania rozporządzalnych i deklarowanych długości dróg startowych, 3. Rozumie zasady obliczania przepustowości pola manewrowego i pojemności płyt postojowych, 4. Rozumie i zna zasady wyznaczania powierzchni ograniczających przeszkody lotnicze, 5. Zna zasadę obliczania kategorii ratowniczo-gaśniczej lotniska jak i doboru wielkości sił i środków w przypadku akcji ratowniczo-gaśniczej, 6. Rozumie i zna zasady sporządzania planu generalnego lotniska
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie znajomości standardowych metod i zasad oraz umiejętności prawidłowego określenia właściwych założeń i dokonania wyboru metody, w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych. Kolokwium zawierające w zakresie efektu pytanie otwarte dot. aspektów forma
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
1. Potrafi obliczyć optymalne kierunki dróg startowych, 2. Potrafi obliczyć deklarowane i rozporządzalne długości dróg startowych, 3. Potrafi obliczyć przepustowość pola manewrowego i pojemność płyt postojowych, 4. Potrafi zaprojektować powierzchnie ograniczające przeszkody, 5. Potrafi wyznaczyć kategorię ratowniczo-gaśniczą lotniska oraz dobrać do niej wielkość sił i środków w przypadku akcji ratowniczo-gaśniczej, 6. Potrafi sformułować zagadnienie projektowe oraz określić założenia i dokonać wyboru metod sporządzenia planu generalnego lotniska
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie poprawnego zastosowania wybranej standardowej metody. Kolokwium zawierające w zakresie efektu U 1 pytanie otwarte dot. analizy wyników projektu w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U19, Tr2A_U09, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18, InzA_U07, T2A_U10, InzA_U03, T2A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
1. Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje, 2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie poprawnej identyfikacji i określenia aspektów społecznych i środowiskowych. Kolokwium zawierające w zakresie efektu K 1 pytanie otwarte dot. aspektów identyfikacji i określenia aspektów społecznych i środowiskowych oraz ich relacji z aspektami formalno-prawnymi i techniczn
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, InzA_K02