Nazwa przedmiotu:
Podstawy inżynierii ruchu
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Przemysław Ilczuk, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.NIK508
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 18 godz. Zapoznanie się z literaturą 26 godz. Przygotowanie do egzaminu 13 godz. Konsultacje 1 godz. Egzamin 2 godz. Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 18 godz. Konsultacje 1 godz. Egzamin 2 godz. Razem 21 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Efekty kształcenia z przedmiotów: Infrastruktura transportu I, Systemy transportowe I, Środki transportu, Badania operacyjne.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych zasad inżynierii ruchu kolejowego (kolei aglomeracyjnej, kolei konwencjonalnej i szybkiej), drogowego (w miastach i na drogach szybkiego ruchu) oraz lotniczego.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Inżynieria ruchu kolejowego. Środki techniczne i organizacyjne w transporcie, rozkład jazdy, przepisy ruchu. Charakterystyka sieci kolejowej i pojazdów kolejowych z punktu widzenia inżynierii ruchu: linie, szlaki, posterunki, pociąg, manewr. Podstawowe zasady organizacji ruchu, podział na odstępy. Jazda wg stałych odstępów (drogi, czasu), jazda w odstępie „ruchomym”, jazda na widoczność. Definicje sterowania i kierowania ruchem: zapowiadanie, kontrola, nadzór i archiwizacja ruchu. Generowanie sygnału o możliwości bezpiecznego przejazdu, regulacja następstwa. Przygotowanie jazdy – przebieg, nastawianie przebiegu, droga przebiegu, warunki bezpiecznej jazdy. Klasyfikacja funkcjonalna i technologiczna urządzeń kierowania i sterowania ruchem kolejowym. Funkcje i wymagania stawiane urządzeniom ksr. Urządzenia wewnętrzne i zewnętrzne. Inżynieria ruchu drogowego. Ogólna charakterystyka zakresu, metod i celów zarządzania ruchem drogowym. Podstawowe wskaźniki i metody opisu ruchu w czasie i przestrzeni. Przepustowość wybranych elementów układu drogowego. Podstawowe zasady i metody sterowania ruchem. Zintegrowane zarządzanie ruchem potoków, indywidualnych pojazdów i transportu publicznego. Inteligentne systemy transportu. Inżynieria ruchu lotniczego. Pojęcia podstawowe: zarządzanie ruchem lotniczym, służby ruchu lotniczego, żegluga powietrzna. Podstawowe przepisy ruchu lotniczego, organizacja przestrzeni powietrznej. Porty lotnicze w Polsce. Analiza SWOT transportu lotniczego. Cykl eksploatacyjny w lotnictwie komunikacyjnym. Podstawy obsługi samolotów i pasażerów w porcie lotniczym.
Metody oceny:
egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: Inżynieria ruchu drogowego. Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym. OW PW, Warszawa 2007r. Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW, Warszawa 2006r.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe pojęcia dotyczące inżynierii ruchu:- drogowego,- kolejowego- lotniczego.Zna charakterystykę sieci kolejowej i pojazdów kolejowych z punktu widzenia inżynierii ruchu. Zna podstawowe zasady organizacji ruchu kolejowego. Zna klasyfikację urządzeń kierowania i sterowania ruchem kolejowym.Zna podstawowe wskaźniki i metody opisu ruchu drogowego w czasie i przestrzeni.Zna podstawowe zasady i metody sterowania ruchem drogowym.Zna podstawowe przepisy ruchu lotniczego i organizację przestrzeni powietrznej. Zna analizę SWOT transportu lotniczego.Zna cykl eksploatacyjny w lotnictwie komunikacyjnym. Zna podstawy obsługi samolotów i pasażerów w porcie lotniczym.
Weryfikacja: egz. pisemny - poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu drogowego, kolejowego i lotniczego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W02
Zna podstawowe trendy rozwojowe w zakresie inżynierii ruchu:- drogowego,- kolejowego- lotniczego.
Weryfikacja: egz. pisemny - poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi poprawnie używać pojęć dotyczących inżynierii ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego.
Weryfikacja: egz. pisemny - poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Efekt U02
Potrafi zinterpretować opisy metod i środków inżynierii ruchu.
Weryfikacja: egz. pisemny - poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05
Efekt U03
Potrafi zinterpretować ogólny opis rozwiązania technicznego z zakresu inżynierii ruchu i ocenić jego przydatność.
Weryfikacja: egz. pisemny - poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05