Nazwa przedmiotu:
PROJEKT ARCHITEKTONICZNY 2
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab.inż.arch.K.Kucza-Kuczyński, dr inż.arch. M.Bieńkuńska, dr inż.arch. J.Górski, dr inż.arch. M.Beczak /zlec./, mgr inż.arch. M.Miłobędzki/mgr inż.arch. M.Sadowski; ćwiczenia – zespół w każ
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
8
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt75h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie teoretyczne i praktyczne projektowania przestrzeni dla rodziny – domu jednorodzinnego
Treści kształcenia:
Treści kształcenia Wykłady /15 godz. cykl 7 wykładów 2-godzinnych, autorskich, ale wg. założonego schematu treściowego/ 1. „Dom jako ikona architektury” /”miejsce zamieszkania”wg. Junga i Wittgensteina, historia architektury domu, dom współczesny, typologia domu, idee i praktyka, zmienność i tożsamość, dom polski/ 2. „Standardy i normy domu jednorodzinnego” /zapisy normatywne prawne, struktura, elementy funkcji, wiedza o integracji elementów, socjologia rodziny, dom jako miejsce pracy/ 3. „Forma domu” /forma a funkcja, „dom bezpieczny” i „otwarty”, relacje wewnątrz-zewnątrz w kontekście działki i sąsiedztwa, forma a znaczenie, nowe geometrie domu w epoce „płynności”/ 4. „Technika budowania”/historia budowania domu, współczesne technologie i materiały, forma a materiał, trwałość czy zmienność, tradycja tworzywa jako tożsamość/ 5. „Infrastruktura domu” /systemy instalacyjne, problemy energooszczędności, dom pasywny i aktywny, nowe techniki w infrastrukturze domu, integracja, „dom inteligentny”/ 6. „Wyposażenie” /czułe miejsca w strukturze domu: higiena, żywienie, sen, ergonomia wyposażenia, jak korzystać ze współczesnego wzornictwa, wygoda a minimum, elastyczność wyposażenia/ 7. „Nowe nurty architektury domu” /najnowsze tendencje, ikony domu XXI wieku, nowość wobec tradycji, rola wzorców i mody, polski klient domu, „dom globalny”, dom przyszłości/ Test sprawdzający, zaliczeniowy. Ćwiczenia projektowe /75 godz./ Treścią ćwiczeń jest wykonanie projektu domu jednorodzinnego na konkretnej, zadanej lokalizacji, w oparciu o realne wytyczne lokalne /plan miejscowy lub WZiZT/, z symulacją lub konkretem przekroju socjologicznego rodziny jako podstawowego użytkownika, z ew. małym programem dodatkowym np. pracy w domu. Praca nad projektem, podzielona na fazy tworzenia /idea, rozwinięcie projektowe, zapis/kończona jest zapisem końcowym, analogicznym do rozbudowanej koncepcji z elementami projektu budowlanego.
Metody oceny:
Test sprawdzający, zaliczeniowy z wykładów, prezentacje faz projektu wykonany, omówiony i oceniony projekt
Egzamin:
Literatura:
Literatura podstawowa: M.Heidegger Budować, mieszkać, myśleć Warszawa 1977 W.Rybczyński Najpiękniejszy dom na świecie Kraków 2003 W.Rybczyński Dom. Krótka historia idei Gdańsk-Warszawa 1996 P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010 Ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane /wraz z późniejszymi zmianami/ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sparwie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /wraz z późniejszymi zmianami/. Literatura uzupełniająca: J.Bell 21st Century House London 2006 A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010 S.Doubilet/D.Boles European House Now London 1999 J.Krauel Experimental Architecture Houses N.Y. 2004 J.A. Włodarczyk Żyć znaczy mieszkać Tychy 2004 B.Ward Dom człowieka Warszawa 1983
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się