Nazwa przedmiotu:
PROJEKT ARCHITEKTONICZNY 4
Koordynator przedmiotu:
prof. dr inż. arch. Marek Budzyński z zespołem, prof. dr inż. arch. Krzysztof Dyga z zespołem, dr inż. arch. Bogdan Dzierżawski z zespołem, prof. dr inż. arch. Zygmunt Hoffman z zespołem, dr inż. arch
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
9
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt90h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotu w poprzednim semestrze
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawowym zakresem wiedzy z obszaru projektowania podstawowych obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej z wyraźną preferencją dla obiektów oświaty – szkół podstawowych i ponadpodstawowych i nauczenie ich wykonywania takich projektów na przykładzie konkretnego zadania projektowego.
Treści kształcenia:
Wykłady: Cykl wykładów towarzyszących zajęciom z projektowania składa się 7,5 dwugodzinnych prezentacji, których szczegółowa tematyka na początku semestru każdorazowo uzgadniana jest z prowadzącymi zajęcia projektowe. Ustaleniem stałym jest, by na cykl składały się zarówno zagadnienia z teorii architektury, jak i dotyczące wprost zagadnień ważnych dla projektowania budynków szkolnych (obiektów oświaty). Stałymi tematami wykładów są: Projektowanie szkół jako problem przenikania się funkcji Przestrzenie publiczne miasta i szkoły Zagospodarowanie działki szkolnej Zieleń w obiektach oświaty - Zespół sportowy - dydaktyczna i środowiskowa część szkoły Dostępność obiektów oświaty dla osób z dysfunkcjami egzystencjonalnymi Forma architektoniczna współczesnych obiektów użyteczności publicznej Projekt wnętrz jako problem przenikania się przestrzeni Szkoły skandynawskie jako przykład obiektów oświaty w sposób szczególny służących rozwojowi osobniczemu uczniów Instalacje sanitarne w budynkach oświaty Ogólne omówienie problematyki architektury szkoły jako podsumowanie wykładów (wykład jednogodzinny) Prowadzący wykłady traktują przedstawiane prezentacje jako rozwinięcie tez opisanych w niniejszym opracowaniu w p. „Efekty kształcenia i sposób prowadzenia zajęć” - Ogólny opis przedmiotu. Zajęcia projektowe: Ćwiczenia projektowe nie mają na stałe uzgodnionego cyklu tematycznego jako sekwencji następujących po sobie analiz, lecz prowadzący dobierają kolejność omawianych zagadnień w zależności od przyjętego sposobu prowadzenia projektów, tak by w trakcie całego semestru omówione zostały wszystkie zagadnienia istotne dla projektowania budynków szkół (obiektów oświaty). Oprócz wymienionych jako tematyka wykładów ważnym są tu szczególnie : problem właściwej dyspozycji funkcjonalnej całego złożonego budynku szkolnego – zagadnienie relacji pomieszczeń i zespołów dydaktycznych do pozostałych funkcji budynku szkolnego, problem poprawności funkcjonalnej poszczególnych sektorów funkcjonalnych szkoły zagadnienie właściwego oświetlenia szkolnych przestrzeni dydaktycznych (kubaturowych i terenowych) oraz pomieszczeń pomocniczych zagadnienia akustyki budynku szkolnego w aspekcie rozwiązań materiałowych, funkcjonalnych i przestrzennych, problem bezpiecznego użytkowania poszczególnych pomieszczeń i zespołów użytkowych integracyjny charakter budynku szkolnego (obecność w szkole osób z niepełnosprawnościami) meblowe wyposażenie pomieszczeń szkolnych, jako warunek ich sprawności funkcjonalnej, dobór rozwiązań w zakresie infrastruktury technicznej jako gwarant sprawności użytkowej obiektu szkolnego rozwiązania konstrukcyjno – materiałowe jako warunek sprawności użytkowej i ekonomicznej budynku szkolnego sposób powiązania budynku szkolnego z przestrzeniami publicznymi szkoła środowiskowa jako zagadnienie społeczne i przestrzenne szkoła jako składowa systemu społeczno – gospodarczego społeczności lokalnej różnorodne zagadnienia szczegółowe (przestrzenne i kulturowe) wynikające ze specyfiki lokalizacji projektowanego obiektu
Metody oceny:
Ocena zdobytej wiedzy przez stwierdzenie jej zakresu w ramach końcowej oceny projektu
Egzamin:
Literatura:
Literatura podstawowa: Włodarczyk J. - ARCHITEKTURA SZKOŁY, Arkady, Warszawa 1992 Skibniewska H. - TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY, w Architektura –Murator nr 5/6, Warszawa 1986 Ford A. - DESIGNING THE SUSTAINABLE SCHOOL, The Images Publishing Group Pty Ltd, Murgrave 2007 Rózni autorowie - EDUCATIONAL SPACES A PICTORAL REVIEW OF SIGNIFICANT SPACES, The Images Publishing Group Pty Ltd, MELBOURNE 1998 Brubarker C.W. i inni - PLANING AND DESIGNING SCHOOLS. The McGraw-Hill Companies, New York ... 1998 Kramer S. - SCHOOLS EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2010 Galindo M. - KINDERGARTENA EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2011 Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006 M. Bieńkuńska J. Grochulski K. Jaranowska M. Nowak-Janicka - STRUKTURA I PROGRAM FUNKCJONALNY SZKOLNYCH ZESPOŁÓW SPORTOWYCH JAKO SKŁADOWEJ SYSTEMU PODSTAWOWYCH ZESPOŁOW ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ, Biblioteka WA PW, Warszawa 2010 Praca zbiorowa pod red. H. Zygnera - PROGRAMOWANIE PROJEKTOWANIE I MODERNIZACJA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLI, Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa Ogólnego, Warszawa 1991 Literatura uzupełniająca: Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002 Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. (Dz.u.2001.15poz. 142) Załącznik nr 1 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej Załącznik nr 4 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum Załącznik nr 9 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania Załącznik nr 10 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi Załącznik nr 11 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania Załącznik nr 15 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży Załącznik nr 16 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się