- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy automatyki i sterowania II
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Cezary Rzymkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK360
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 48, w tym: <br>a) wykład – 30 godz., <br>b) ćwiczenia – 15 godz. <br>c) konsultacje – 5 godz. <br><br>2. Praca własna studenta – 42 godzin, w tym: <br>a) 15 godz. – przygotowanie studenta do kolokwiów i egzaminu, <br>b) 27 godz. – przygotowanie studenta do ćwiczeń, realizacja zadań domowych, <br><br>Razem - 90 godz. = 3 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - Liczba godzin kontaktowych: 48, w tym: <br>a) wykład – 30 godz., <br>b) ćwiczenia – 15 godz., <br>c) konsultacje – 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zalecane posiadanie wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotu NW123 – podstawy automatyki i sterowania I (brak zaliczenia tego przedmiotu nie jest czynnikiem automatycznie blokującym możliwość uczęszczania na zajęcia).
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- 1. Przekazanie wiedzy na temat wykorzystania analiz w dziedzinie częstotliwości (charakterystyk Nyquista i Bodego) oraz metody linii pierwiastkowej do badania stabilności i projektowania kompensatorów zapewniających spełnienie zadanych kryteriów jakości w układach sterownia. <br>2. Przekazanie podstawowych informacji na temat dyskretnych układów sterowania (w tym różnic i podobieństw w porównaniu z układami ciągłymi).
- Treści kształcenia:
- <b>Wykłady:</b><br>
- Układy minimalnofazowe i nieminimalnofazowe. <br>
- Metody zaawansowanej analizy układów sterowania w dziedzinie częstotliwości. <br>
- Wykresy Bodego i Nyquista — rozszerzone kryterium stabilności Nyquista, zapas stabilności z wykorzystaniem wykresów Bodego. <br>
- Projektowanie kompensatorów przy wykorzystaniu wykresów Bodego. <br>
- Metoda linii pierwiastkowej. <br>
- Projektowanie kompensatorów przy wykorzystaniu metody linii pierwiastkowej. <br>
- Typowe zadania sterowania. <br>
- Dyskretne układy sterowania – informacje podstawowe.<br>
<br>
<b>Ćwiczenia:</b><br>
- Logarytmiczne charakterystyki Bodego -- badanie stabilności.<br>
- Projektowanie kompensatorów przyspieszających fazę (lead) z wykorzystaniem wykresów Bodego.<br>
- Projektowanie kompensatorów opóźniających fazę (lag) z wykorzystaniem wykresów Bodego.<br>
- Projektowanie kompensatorów typu lead-lag z wykorzystaniem wykresów Bodego.<br>
- Metoda linii pierwiastkowych.<br>
- Projektowanie kompensatorów typu lead metodą linii pierwiastkowych.<br>
- Projektowanie kompensatorów typu lag metodą linii pierwiastkowych.<br>
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu na podstawie 2 prac kontrolnych przeprowadzanych w czasie semestru i ocenianych zadań domowych (40% oceny końcowej) i egzaminu (60% oceny końcowej).<br/><br>Szczegóły systemu oceniania przedmiotu publikowane są pod adresem:<br/>http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- <b>Literatura podstawowa i uzupełniająca:</b><br>
1. Ogata. K.: Modern Control Engineering, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 1997.<br>
2. Materiały dostarczone przez wykładowcę. <br>
3. Materiały na stronie http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów).
- Witryna www przedmiotu:
- http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów)
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NK360_W1
- Student zna metodę analizy układów regulacji w dziedzinie częstotliwości z wykorzystaniem charakterystyk Nyquista i Bodego
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_W09, AiR1_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03
- Efekt NK360_W2
- Student zna metodę analizy układów regulacji w dziedzinie częstotliwości z wykorzystaniem linii pierwiastkowych.
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_W09, AiR1_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03
- Efekt NK360_W3
- Student zna pojęcia: układ minimalnofazowy i nie-minimalnofazowy.
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_W09, AiR1_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03
- Efekt NK360_W4
- Student zna metodę projektowania kompensatorów w układach regulacji przy wykorzystaniu charkterystyk Bodego.
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_W09, AiR1_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03
- Efekt NK360_W5
- Student zna metodę projektowania kompensatorów w układach regulacji przy wykorzystaniu linii pierwiastkowych.
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_W09, AiR1_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NK360_U1
- Student potrafi dokonać analizy układu regulacji automatycznej (w tym określić zapas stabilności) przy wykorzystaniu kryteriów formułowanych w dziedzinie częstotliwości (na podstawie charakterystyk Nyquista i Bodego)
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05, AiR1_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt NK360_U2
- Student potrafi dokonać analizy układu regulacji automatycznej przy wykorzystaniu metody linii pierwiastkowych.
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05, AiR1_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt NK360_U3
- Student potrafi zaprojektować kompensator, zapeweniający realizację zadanych celów układu regulacji, wykorzystując charkterystyki Bodego
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05, AiR1_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt NK360_U4
- Student potrafi zaprojektować kompensator, zapeweniający realizację zadanych celów układu regulacji, wykorzystując metodę linii pierwiastkowych
Weryfikacja: Kolokwium, oceniane zadania domowe i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR1_U05, AiR1_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U08, T1A_U09