- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria bezpieczeństwa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz, dr inż. J. Droździel, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS602
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 168 godz., w tym:praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na zajęciach projektowych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godz., przygotowanie projektów 45 godz., konsultacje 4 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 2 godz.), przygotowanie się do egzaminu 22 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3,0 pkt ECTS (81 godz., w tym:praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na zajęciach projektowych 30 godz., konsultacje 4 godz. udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt ECTS (77 godz., w tym:praca na zajęciach projektowych 30 godz., przygotowanie projektów 45 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Po przedmiotach kierunkowych oraz po diagnostyce technicznej
- Limit liczby studentów:
- wykład -brak, projekt, cwiczenia - 30 osob
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i praktyką transportu w zakresie kształtowania niezawodności i bezpieczeństwa. Wykład ma na celu przedstawienie urządzeń, technik, metod przetwarzania informacji, systemów komputerowych, norm i testów dopuszczeniowych, oraz badań prenormatywnych w ocenie bezpieczeństwa.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Interdyscyplinarne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Unormowania prawne i podstawowe pojęcia. Ryzyko, niezawodność i bezpieczeństwo w transporcie. Bezpieczeństwo transportowe, budowlane, elektryczne i chemiczne. Zagrożenia w większej skali i systemy ratownictwa. Badania trwałości w projektowaniu, produkcji i eksploatacji technicznych środków transportu. Ocena zasobów pracy technicznych środków transportu. Trybologia w ocenie zasobów pracy oraz bezpieczeństwa. Monitorowanie oraz przetwarzanie informacji z procesu eksploatacji
i podatność diagnostyczna. Identyfikacja modeli matematycznych obiektów i procesów w zakresie niezawodności oraz bezpieczeństwa. Metody ekspertowe i sztucznej inteligencji. Standardy bezpieczeństwa wg polskich i międzynarodowych norm w zakresie środków transportu i infrastruktury. Homologacja i testy dopuszczeniowe. Standardy, testy i monitoring dla pojazdów lądowych. i statków powietrznych. Badania prenormatywne. Normatywne okresy technicznej eksploatacji środków transportu. Kontrola bezpieczeństwa funkcjonowania środków transportu.
Treść projektu:
Analiza istniejących rozwiązań technicznych i informatycznych. Projektowanie oraz modernizacja systemów oceny niezawodności i bezpieczeństwa. Testy symulacyjne oceniające wskaźniki bezpieczeństwa w eksploatacji wybranych pojazdów samochodowych i szynowych. Wykorzystanie wyników eksperymentu czynnego i biernego w ocenie bezpieczeństwa.
- Metody oceny:
- Wykład, ćwiczenia, – egzamin część pisemna, projekt - wykonanie i zaliczenie
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Jażwiński J., Ważyńska –Fiok K.: Bezpieczeństwo systemów. PWN, Warszawa 1993 Pihowicz W.: Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. WNT, Warszawa 2008. Wybrane normy krajowe i międzynarodowe oraz publikacje.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna unormowania prawne oraz podstawowe pojęcia jak np. ryzyko, niezawodność i bezpieczeństwo w transporcie, bezpieczeństwo budowlane, elektryczne i chemiczne
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W02
- Zna systemy ratownictwa jak również rozumie badania trwałości w projektowaniu, produkcjii eksploatacji technicznych środków transportu
Weryfikacja: egzamin– część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W03
- Rozumie znaczenie trybologii w ocenie zasobów pracy oraz bezpieczeństwa jak równiez wie na czym polega monitorowanie oraz przetwarzanie informacji z procesu eksploatacji
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W04
- Wie i rozumie na czym polega identyfikacja modeli matematycznych obiektów i procesów w zakresie niezawodności oraz bezpieczeństwa, zna również metody ekspertowe i sztucznej inteligencji
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W05
- Zna standardy bezpieczeństwa wg polskich i międzynarodowych norm w zakresie środków transportu i infrastruktury oraz homologację i testy dopuszczeniowe, standardy, testy i monitoring dla pojazdów lądowych i statków powietrznych
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08
- Efekt W06
- Rozumie znaczenie badań prenormatywneych oraz normatywne okresy technicznej eksploatacji środków transportu. Kontrole bezpieczeństwa funkcjonowania środków transportu
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W10, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi ocenić zasoby pracy technicznych środków transportu i stosować istniejące rozwiązania techniczne i informatyczne
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U09, Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U07, T1A_U09
- Efekt U02
- Potrafi projektować oraz modernizować systemy oceny niezawodności i bezpieczeństwa
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U07, Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U06, T1A_U07
- Efekt U03
- Potrafi przeprowadzić testy symulacyjne oceniające wskaźniki bezpieczeństwa w eksploatacji wybranych pojazdów samochodowych i szynowych
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
- Efekt U04
- Potrafi wykorzystać wyniki eksperymentu czynnego i biernego w ocenie bezpieczeństwa
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05