Nazwa przedmiotu:
Pojazdy i urządzenia inteligentne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Małgorzata Leszczyńska-Domańska, adiunkt, Wydział Transportu PW, Zakład Teorii Konstrukcji Urządzeń Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS626
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 pkt. ECTS - 54 godziny, w tym: 1. praca na wykładach 30 godz. 2. studiowanie wskazanej literatury 8 godz. 3. przygotowanie do kolokwiów 6 godz. 4. przygotowanie do egzaminu 6 godz. 5. konsultacje 2 godz. 6. udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS - 34 godz. 1. praca na wykładach 30 godz. 2. konsultacje 2 godz. 3. udział w egzaminie 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu matematyki, mechanika i podstaw automatyki
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami w rozwoju tzw. pojazdów i urządzeń inteligentnych (pojazdy drogowe, szynowe, transport wyspecjalizowany – transport osób niepełnosprawnych) oraz poznanie zasad budowy i użytkowania tych środków transportu.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu; Podstawowe pojęcia i definicje; 2.Wprowadzenie do sztucznej inteligencji; Poddziedziny sztucznej inteligencji; Współczesne praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji; Logika rozmyta; Sieci neuronowe; Uczenie się maszyn; Test Turinga; Robot; Inteligentne systemy hybrydowe (Intelligent Hybrid Systems) neuronowe, obliczenia ewolucyjne, metody probabilistyczne, maszynowe uczenie, systemy ekspertowe, itd.); Modele pracy systemów hybrydowych; 4 Pojazdy inteligentne:bezpieczeństwo ruchu; Systemy GPS, nawigacja, przykłady – systemów ACC, PSS, PBA, kierunki rozwoju sterowania pojazdami (AVCS); Transmisja danych, sieć optyczna MOST; 5.Ograniczenie zagrożeń dla środowiska, optymalizacja ruchu i jego programowanie; 6. Inteligentne systemy w zarządzaniu ruchem drogowym; Inteligentne urządzenia; 7.Zrównoważony transport ekologiczny-konstrukcje wysoko-sprawnych pojazdów inteligentnych,- ochrona środowiska, a pojazdy inteligentne (zmniejszenie zużycia energii, znaczące ograniczenie emisji zanieczyszczeń); 8.Systemy napędowe w pojazdach inteligentnych (wodór i ogniwa paliwowe, pojazdy hybrydowe, paliwa alternatywne, pojazdy elektryczne) ; 8. Pojazdy XXI wieku, Pojazdy specjalne; 9. Podsumowanie.
Metody oceny:
Ocena formująca: 2 pisemne kolokwia , zawierające po 5 pytań otwartych Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, zawierający 6 pytań otwartych
Egzamin:
tak
Literatura:
1.Richard Bishop – „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001, 2.Danuta Rutkowska, Maciej Piliński, Leszek Rutkowski, - „Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte”, PWN, 1999, 3.Gang T, Petar V.Koktovic, - „Adaptive Control of Systems with Actuator and Sensor Nonlinearities”, John Wiley & Sons, 1996, 4.L.Vlacic, - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001, 5.P.Cichocki, P.Jabłkowski, M.Kaczmarek,-"Inteligentne systemy sterowania ruchem", Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, 6.Q.R.Riley, -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA, 7.C.Szczepaniak, -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008,
Witryna www przedmiotu:
www.ztkut.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną z matematyki, fizyki, chemii właściwą dla studiowania kierunku inżynierii bezpieczeństwa i ekologii transportu
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07
Efekt W02
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych transportu w tym szczególnie pojazdów inteligentnych
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą obiektów i systemów inteligentnych w transporcie
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt W04
Ma podstawową wiedzę dotyczącą parametrów pracy podstawowych środków transportu
Weryfikacja: egzamin 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie, kolokwium 2 pytania wymagane udzielenie odpowiedzi na 1 pytanie
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: egzamin, 6 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej trzy pytania, dwa kolokwia po 5 pytań wymagane udzielenie odpowiedzi na każdym kolokwium minimum na trzy pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: egzamin, 6 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej trzy pytania, dwa kolokwia po 5 pytań wymagane udzielenie odpowiedzi na każdym kolokwium minimum na trzy pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej i wpływu tej działalności na środowisko oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: egzamin, 6 pytań otwartych, wymagane jest udzielenie odpowiedzi na przynajmniej trzy pytania, dwa kolokwia po 5 pytań wymagane udzielenie odpowiedzi na każdym kolokwium minimum na trzy pytania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05