- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie ruchem kolejowym III
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Juliusz Karolak, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP609
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 57 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., samodzielne wykonywanie pracy projektowej 28 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (19 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt ECTS (57 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., samodzielne wykonywanie pracy projektowej 28 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z przedmiotów: Podstawy inżynierii ruchu, Technika ruchu kolejowego, Kolejowe układy transportowe I, Kolejowe układy transportowe II i Sterowanie ruchem kolejowym I.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie efektów zestawionych w tabeli 1.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń projektowych: Podstawy projektowania technicznego urządzeń srk. Zasady rozmieszczania sygnalizatorów na stacjach i na szlakach. Projekt planu schematycznego urządzeń srk dla małej stacji. Projekt zapisu zależności. Projekt stanowiska operatora. Opis techniczny wykonanego projektu.
- Metody oceny:
- Ustna obrona samodzielnie wykonanego i ocenionego pozytywnie projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Apuniewicz S., Bartczak M., Cegłowski L., Nogaj J.: Wskazówki do projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym. WSI, Radom. Radom 1983.
2) Dąbrowa-Bajon M., Karbowiak H., Grochowski K.: Zasady projektowania systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, WKiŁ, Warszawa 1981.
3) Album schematów przekaźnikowych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego typu E. Aktualizacja 1989. Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego, Warszawa 1989.
4) BN-88-9315-11 Norma branżowa. Sterowanie ruchem kolejowym. Symbole graficzne i oznaczenia literowo-cyfrowe.
5) Wytyczne Techniczne Budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym w przedsiębiorstwie PKP (WTB-E10). Wyd. PKP Dyrekcja Generalna, Warszawa 1996 z późniejszymi zmianami.
6) Materiały pomocnicze do projektowania wskazane przez prowadzącego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl/~jka
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę teoretyczną o typach urządzeń srk i zasadach ich rozmieszczania w terenie.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W02
- Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla planów schematycznych urządzeń srk.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W03
- Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla tablic zależności.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W04
- Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe pulpitów nastawczych.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Umie zaprojektować plan schematyczny dla stacji o zadanej charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U16
- Efekt U02
- Potrafi opracować tablicę zależności dla przykładowej stacji o zadanej w projekcie charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U16
- Efekt U03
- Potrafi dobrać wymiary pulpitu nastawczego i w ergonomiczny sposób rozmieścić na nim elementy sterownicze.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej pulpitu nastawczego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej pulpitu nastawczego.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02, Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K04
- Efekt K02
- Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05