Nazwa przedmiotu:
Kolejowe układy transportowe II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jacek Kukulski, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP615
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 9 Wykonanie pracy projektowej na ćwiczeniach 9 Zapoznanie się ze wskazana literaturą w zakresie wykładu 12 Zapoznanie się ze wskazana literaturą w zakresie pracy projektowej 10 Wykonanie obliczeń symulacyjnych i przygotowanie dokumentacji 31 godz. Przygotowanie do zaliczenia wykładu 14 godz. Przygotowanie do zaliczenia pracy projektowej 2 godz. Konsultacje 3 godz. Razem 90 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu i ćwiczeń 16 godz. Udział w zaliczeniu 2 godz. Konsultacje 3 godz. Razem 21 godz. 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Wykonanie pracy projektowej na ćwiczeniach 9 Zapoznanie się ze wskazana literaturą w zakresie pracy projektowej 10 Wykonanie obliczeń symulacyjnych i przygotowanie dokumentacji 31 godz. Przygotowanie do zaliczenia pracy projektowej 2 godz. Razem 52 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza totycząca kolejowych układów transportowych
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z zasadami technicznego i funkcjonalnego projektowania układów torowych stacji oraz infrastrukturą kolejowych punktów eksploatacyjnych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podziały kolejowych punktów eksploatacyjnych. Infrastruktura stacji i punktów ekspedycyjnych - układy torowe, obiekty do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. Elementy technicznego projektowania układów torowych stacji - długości, pochylenia, rozstawy torów, konstruowanie dróg zwrotnicowych. Komputerowe wspomaganie projektowania układów torowych stacji. Funkcjonalne wymiarowanie układów torowych. Stacje węzłowe. Duże stacje pasażerskie. Stacje rozrządowe i manewrowe. Terminale transportu intermodalnego. Bazy logistyczne. Węzły kolejowe i węzły komunikacyjne - aspekty planowania przestrzennego i ochrony środowiska. Treść ćwiczeń : Ćwiczenia obejmują wykorzystanie programu DIMO (Diagnostyka Przedmodernizacyjna) do celów projektowania, modernizacji układów torowych, linii kolejowych. Zakres ćwiczeń z wykorzystaniem aplikacji DIMO obejmuje: - analizę parametrów kinematycznych; - optymalizację przechyłki; - projektowanie poszerzeń międzytorzy; - połączenie torów ukośnych rozjazdami; - optymalizacja promienia łuku za torem zwrotnym.
Metody oceny:
wykład - zaliczenie część pisemna (4-do 5 pytań otwartych) ćwiczenia projektowe - wykonanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków, zaliczenie ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M. Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997. 2. Towpik K. Infrastruktura Transportu Kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Rok wydania: 2004. 3. Bałuch H., Bałuch M. Układy geometryczne toru i ich deformacje. Kolejowa Oficyna Wydawnicza. Warszawa 2010r. 4. Id-1 (D1) Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 2005. 5. TSI PRM– Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności ,,Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” 6. TSI INFR CR – Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności kolei konwencjonalnych, podsystem infrastruktura 7. Węgierski J. Układy torowe stacji. WKiŁ, Warszawa 1974. 8. Rudziński L., Bąbel J., Tokarska A. Projektowanie stacji kolejowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą stacji kolejowych, stacji węzłowych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W02
Posiada wiedzę dotyczącą infrastruktury stacji i punktów ekspedycyjnych - układy torowe, obiekty do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W03
Posiada wiedzę dotyczącą projektowania układów torowych stacji
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W04
Zna zasady konstruowania dróg zwrotnicowych
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W05
Zna zasady funkcjonalno-użytecznego projektowania układów torowych stacji, urządzeń do obsługi pasażerów i ładunków
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zastosować aplikacje komputerowe wspomagające projektowanie i modernizację układów torowych stacji
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe – wykonanie obliczeń z wykorzystaniem programu DIMO i zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U11, Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U09, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: Obserwacje na zajęciach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03