Nazwa przedmiotu:
Modelowanie procesów transportowych I
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Żak, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.NMK105
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: 9 Ćwiczenia: 9 Zapoznanie się z literaturą: 22 Konsultacje: 5 Przygotowanie do kolokwium: 16 Razem: 60 ECTS = 2
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady: 9 Ćwiczenia: 9 Konsultacje: 5 Razem: 23 ECTS = 1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i podstawowe umiejętności dotyczące teorii grafów i sieci.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Model systemu transportowego - charakterystyka elementów tego modelu. Potok ruchu jednorodny oraz ściśle jednorodny. Charakterystyki potoku ruchu na drodze. Pojęcie organizowania ruchu w sieci transportowej. Zadania optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu. Odwzorowanie kosztu przewozu, składniki kosztu przewozu, koszt średni i koszt krańcowy – definicje, opis formalny. Zasady aproksymacji nieliniowej funkcji kosztu. Modele organizowania ruchu. Pojęcie równowagi w sensie NASH’A – założenia, definicja słowna i formalna. Organizowanie ruchu w ujęciu Nash’a. Organizowanie ruchu o minimalnym koszcie. Pojęcie równowagi w ujęciu Stackelberg’a. Modele organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych. Modele rozwoju systemu transportowego. Modele doboru środków do realizacji zadań. Charakterystyki kosztów w funkcji wielkości środków oraz zadań w modelach rozwoju systemu transportowego. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Przykłady odwzorowania struktury systemu transportowego (ST). Wyznaczanie charakterystyk elementów struktury ST. Warunki nakładane na potok ruchu - Zapis formalny w aplikacji do przykładów. Zadania optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu o kryterium równych kosztów średnich; ujęcie dla kilku źródeł i kilku ujść. Zadania optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu o kryterium równych kosztów krańcowych; ujęcie dla kilku źródeł i kilku ujść. Zadania optymalizacyjne jednoczesnej optymalizacji środków i zadań w modelach rozwoju ST. Kryterium równowagi w modelach rozwoju ST. Liniowe i nieliniowe zadania optymalizacyjne rozwoju systemu transportowego.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia zawierające pytania otwarte , ćwiczenia – 2 kolokwia zawierające zadania
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 2. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 3. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987 Literatura uzupełniająca: 4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990 5. Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978 6. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o systemie transportowym i jego modelu, strukturze modelu i charakterystykach opisanych na elementach struktury.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt W02
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z problematyki organizowania ruchu w sieci transportowej, w tym modeli w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Wykład: pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W04
Efekt W03
Zna zależności matematyczne opisujące równowagę w ujęciu NASH’A oraz w ujęciu Stackelberg’a – założenia, definicje słowną i formalną. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych na sieci transportowej. Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu modeli rozwoju systemu transportowego i zna zależności formalne niezbędne do formułowania zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemnie I i II w formie pytań i zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zapisać formalnie model systemu transportowego i jego elementy – strukturę, charakterystyki elementów struktury, potok ruchu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U09
Efekt U02
Potrafi przedstawić sformułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu na sieci transportowej wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych. Potrafi zapisać zależności matematyczne opisujące modele organizowania ruchu w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U08, Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U09, T2A_U09
Efekt U03
Potrafi przedstawić sformułowanie modeli rozwoju systemu transportowego oraz sformułowanie zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U16, Tr2A_U12, Tr2A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, T2A_U11, T2A_U11