- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie i zarządzanie ruchem
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Grochowski, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMK200
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 18 godz. Ćwiczenia 9 godz. Zapoznanie się z literaturą 28 godz. Przygotowanie opracowania projektowo-koncepcyjnego 18 godz. Przygotowanie do egzaminu 12 godz. Konsultacje i uzgadnianie tematyki opracowania 3 godz. Egzamin 2 godz. Razem 90 godz. - 3 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 18 godz. Ćwiczenia 9 godz. Konsultacje i uzgadnianie tematyki opracowania 3 godz. Egzamin 2 godz. Razem 32 godz. - 1,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Przygotowanie opracowania projektowo-koncepcyjnego 18 godz. Konsultacje i uzgadnianie tematyki opracowania 3 godz. Razem 21 godz. - 1 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zagadnień z zakresu przedmiotu podstawy inżynierii ruchu na studiach I stopnia.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Rozwinięcie wiedzy w zakresie metod i funkcji kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie kolejowym, drogowym i lotniczym. Nabycie umiejętności analizy i budowy rozbudowanych systemów ksr.
- Treści kształcenia:
- Sterowanie ruchem drogowym. Przepustowość elementów układów komunikacyjnych. Wskaźniki efektywności sterowania. Elementy procesów kolejkowych w ruchu drogowym. Sterowanie ruchem na skrzyżowaniach izolowanych - metody i środki. Sterowanie na ciągach i w sieciach skrzyżowań - metody i środki. Systemy centralnego sterowania i zarządzania ruchem. Problemy sterowania na trasach ruchu szybkiego i autostradach. Priorytety dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Indywidualne sterowanie pojazdami. Sterowanie ruchem kolejowym. System sterowania ruchem, funkcje, relacja człowiek (operator) - maszyna. Sterowanie i kierowanie ruchem - systemy hierarchiczne. Wymagania dla nowoczesnych urządzeń srk. Urządzenia wewnętrzne, stanowiska operatorskie i układy zależnościowe – wymagania, funkcje, metody realizacji. Urządzenia zewnętrzne – wymagania, funkcje, metody realizacji.. Wymagania i metody oceny bezpieczeństwa i sprawności ruchu. Sterowanie ruchem lotniczym. Zarządzanie ruchem lotniczym: zarządzanie przestrzenią powietrzną, służby ruchu lotniczego, zarządzanie przepływem strumieni ruchu lotniczego. Wdrażane koncepcje lotów swobodnych w przestrzeni kontrolowanej. Wspólna przestrzeń Europejska. Elastyczne użytkowanie przestrzeni powietrznej, bezpieczeństwo latania. Treść ćwiczeń: Zajęcia o charakterze seminaryjnym. Prezentacja analiz i opracowań projektowo-koncepcyjnych z zakresu kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: ocena z pracy pisemnej z zakresu kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie kolejowym, drogowym lub lotniczym.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007r. Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r. Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005r. Dyduch J., Pawlik M.: Systemy automatycznej kontroli jazdy pociągu. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2002r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna trendy rozwojowe funkcji i środków sterowania i kierowania (zarządzania) ruchem
Weryfikacja: wykład - egz. pisemny, poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego, ćwiczenia - ocena treści opracowania studenta
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
- Efekt W02
- Zna metody i środki sterowania ruchem: - na skrzyżowaniach izolowanych, - na ciągach i w sieciach skrzyżowań - trasach ruchu szybkiego i autostradach. Zna metody i środki indywidualnego sterowania pojazdami samochodowymi. Zna systemy centralnego sterowania i zarządzania ruchem drogowym. Zna wymagania i metody oceny bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego. Zna wskaźniki efektywności sterowania ruchem drogowym. Zna elementy procesów kolejkowych w ruchu drogowym. Zna zagadnienia związane z priorytetami dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Zna systemy hierarchiczne sterowania i kierowania ruchem kolejowym. Zna metody i środki zarządzania ruchem lotniczym. Zna relacje człowiek - maszyna w sterowaniu ruchem.
Weryfikacja: wykład - egz. pisemny, poprawna odpowiedź na pytanie z każdej grupy tematycznej dotyczącej ruchu: drogowego, kolejowego, lotniczego
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W08, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi samodzielnie sformułować zadanie
Weryfikacja: ćwiczenia – wstępna ocena propozycji i ocena końcowa wyboru treści opracowania studenta
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U13, Tr2A_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U12, T2A_U05
- Efekt U02
- Potrafi wykonać analizę lub opracowanie projektowo-koncepcyjne z zakresu kierowania (zarządzania) i sterowania ruchem w transporcie
Weryfikacja: ćwiczenia - ocena treści i formy opracowania studenta
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U13, Tr2A_U04, Tr2A_U03, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U12, T2A_U05, T2A_U03, T2A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: ćwiczenia - ocena wyboru treści opracowania studenta
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06