Nazwa przedmiotu:
Metody prognozowania w transporcie
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Tomasz Ambroziak, prof. nzw, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMS367
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godzin, w tym: praca na zajęciach: 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 27 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz., przygotowanie do egzaminu: około 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (23 godzin, w tym: praca na zajęciach: 18 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania prognoz i wnioskowania na ich podstawie
Treści kształcenia:
Pojęcie prognozy, Klasyfikacja metod prognozowania, Jakość prognoz. Błędy prognozy ex ante i ex post.Szeregi czasowe- definicja Modele szeregów czasowych: model teoretyczny naiwny wraz z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny średniej ruchomej z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny szeregów czasowych z trendem z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego Holta z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Browna z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Wintersa z zastosowaniem w transporcie-przykład. Błędy prognoz.
Metody oceny:
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, ewentualnie egzamin ustny
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Radzikowska B. (red.): Metody prognozowania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001 2. Prognozowanie przewozów - metody i zastosowania, Monografia 81, Politechnika Krakowska, Kraków 1989. 3. Zelaś A.: Teoria prognozy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997 4.Żurowska J.: Prognozowanie przewozów. Modele , metody, przykłady, Politechnika Krakowska, Kraków 2005
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu prognozowania w odniesieniu do zagadnień transportowych
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt W02
Posiada podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu metod prognozowania
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wykonać prognozę w odniesieniu do obiektów transportowych, potrafi podejmować decyzje oceny projektów z wykorzystaniem prognoz
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18
Efekt U02
Potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów transportowych ze względu na otrzymana prognoze
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi wybrać metodę prognozowania dla danej sytuacji projektowej
Weryfikacja: Wykład – Egzamin – część pisemna, ewentualnie część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06