- Nazwa przedmiotu:
- Rekonstrukcja wypadków drogowych
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Marek Guzek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS351
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 22 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do egzaminu 18 godz., przygotowanie się do kolokwiów 18 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika. Technika samochodowa, Dynamika samochodu.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z metodami i narzędziami stosowanymi przez rzeczoznawców techniki samochodowej i biegłych sądowych przy rekonstrukcji wypadków drogowych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Ogólna charakterystyka wypadków drogowych. Przebieg wypadku drogowego (następstwo czasowe zdarzeń). Rekonstrukcja wypadku jako element opinii rzeczoznawczej. Cele rekonstrukcji. Analityczne metody rekonstrukcji w tym przypomnienie najważniejszych pojęć z zakresu mechaniku ruchu: siły działające na pojazd w ruchu, równanie ruchu samochodu, opis zjawisk w kontakcie koło-opona (poślizg/przyczepność), proces hamowania, ruch krzywoliniowy, w tym kierowalność pojazdów samochodowych. Rekonstrukcja hamowania w ruchu prostoliniowym, rekonstrukcja ruchu krzywoliniowego, parametry graniczne ruchu krzywoliniowego. Analityczne metody analizy zderzeń samochodów, potrącenia pieszego stosowane w rekonstrukcji wypadków. Wykorzystanie własności biomechanicznych człowieka w analizie wypadków. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Symulacyjne metody rekonstrukcji - programy wspomagające do rekonstrukcji wypadków. Opis modeli matematycznych i cech funkcjonalnych, przykładowe zastosowania. Wykorzystanie samochodowych „czarnych skrzynek” i innych urządzeń rejestrujących w rekonstrukcji wypadków. Ocena niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Analityczne metody rekonstrukcji w tym przypomnienie najważniejszych pojęć z zakresu mechaniku ruchu: siły działające na pojazd w ruchu, równanie ruchu samochodu, opis zjawisk w kontakcie koło-opona (poślizg/przyczepność), proces hamowania, ruch krzywoliniowy, w tym kierowalność pojazdów samochodowych. Rekonstrukcja hamowania w ruchu prostoliniowym, rekonstrukcja ruchu krzywoliniowego, parametry graniczne ruchu krzywoliniowego. Analityczne metody analizy zderzeń samochodów, potrącenia pieszego stosowane w rekonstrukcji wypadków. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Przykładowe zastosowania programów symulacyjnych przeznaczonych do wspomagania rekonstrukcji wypadków. Ocena niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego.
- Metody oceny:
- Wykład – egzamin. Ćwiczenia audytoryjne - 2 kolokwia.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Prochowski L., Unarski J., Wach W. i inni, „Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych”.
WKŁ, Warszawa 2007r.
2) Wicher J., „Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego”. WKŁ, Warszawa 2004r.
3) Literatura dostarczona przez prowadzącego przedmiot
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna pojęcie i cele rekonstrukcji wypadku, także jako jako elementu opinii reczoznawczej
Weryfikacja: wykład - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W02
- Zna zestaw analitycznych metod analizy przebiegu wypadku stosowanych w rzeczoznawstwie samochodowym
Weryfikacja: wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W02
- Efekt W03
- Zna podstawowe programy komputerowe, w tym symulacyjne wspomagające proces rekonstrukcji wypadku
Weryfikacja: wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W02
- Efekt W04
- Posiada podstawową wiedzę na temat metod określania niepewności wyników rekonstrukcji
Weryfikacja: wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W05
- Posiada podstawową wiedzę na temat nowoczesnych środków ułatwiających rekonstrukcję (tzw. „czarne skrzynki”)
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury i innych źródeł z zakresu analizy wyppadków
Weryfikacja: wykład - egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U02
- Posiada umiejętność zdefiniowania potrzeb i mozliwości w zakresie niezbędnych danych do rekonstrukcji wypadku drogowego
Weryfikacja: wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U03
- Posiada umiejętność przeprowadzenia prostych rekonstrukcji (na przykładowych danych); posiada umiejętność oszacowania niepewności wyników przeprowadzonej rekonstrukcji
Weryfikacja: wykład - egzamin pisemny, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07, Tr2A_U06, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U09, T2A_U01