Nazwa przedmiotu:
Lotnicze Silniki Turbinowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Arkadiusz Kobiera
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Napędy Lotnicze
Kod przedmiotu:
NS607
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
86 h 15h - wykłady 10h - powtórzenie materialu z wykładów 15h - cwiczenia 15h - przygotowanie do ćwiczeń 10h - przygotowanie do kolokwiów 20h - opracowanie pracy domowej 1 h - konsultacje
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.25 15h - wykład 15h - cwiczenia 1 h - konsultacje 1 h - sprawdzenie pracy domowej i kolokwium
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2: 15h - cwiczenia 15h - przygotowanie do ćwiczeń 10h - przygotowanie do kolokwium 20h - opracowanie pracy domowej
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu przedmiotu Zespoły Napędowe
Limit liczby studentów:
150
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z teorią lotniczych silników turbinowych oraz podstawowymi informacjami nt. konstrukcji lotniczych silników turbinowych.
Treści kształcenia:
Teoria turbinowego silnika jednoprzepływowego idwuprzepływowego. Teoria silnika turbośmigłowego i śmigłowcowego. Komputerowe metody obliczeń obiegów termodynamicznych silników. Metody wyznaczania charakterystyk silników. Podstawowe systemy silników turbinowych.Tendencje rozwojowe lotniczych silników turbinowych..
Metody oceny:
Metody oceny: Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów i ocena pracy domowej własnej , w której studenci wykonują obliczenia różnych typów silników turbinowych i wyznaczają ich charakterystyki
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Dzierżoniowski, P., et al., Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 2. Cichosz, E., et al., Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 3. Muszyński, M. and M. Orkisz, Modelowanie turbinowych silników lotniczych. Bibliotek Naukowa Instytutu Lotnictwa. 1997, Warszawa: Instytut Lotnictwa. 4. Balicki, W.J., Lotnicze silniki turbinowe : konstrukcja - eksploatacja - diagnostyka. 2010, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa. 5. Szczeciński, S., Lotnicze zespoły napędowe. 2009, Warszawa: Wydawnictwo WAT. Dodatkowe literatura: 1. Materiały na stronie http://materialy.itc.pw.edu.pl/zsl/Lotnicze%20Silniki%20Turbinowe/ (do pobrania po zalogowoniu) 2. Mattingly, J.D., W.H. Heiser, and D.T. Pratt, Aircraft Engine Design. AIAA education series), ed. AIAA. 2002, Reston: AIAA.
Witryna www przedmiotu:
estudia.meil.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NS607_W1
Student zna teorię i obiegi rzeczywiste silnika turbinowego jednoprzepływowego dwuprzepływowego, turbośmigłowego
Weryfikacja: Zadanie na kolokwium wymagajacej znajomosci ww. wiedzy teorii
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W07, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
Efekt NS607_W2
Student zna rodzaje charakterystyk silników turbinowych i metody ich badań
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12, LiK1_W16, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt NS607_W3
Student zna podstawowe systemy lotniczych silników turbinowych
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03
Efekt NS607_W4
Student zna tendencje rozwojowe lotniczych silników turbinowych
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NS607_U1
Student potrafi obliczyć parametry termodynamiczne obiegu rzeczywistego silnika turbinowego
Weryfikacja: Zadanie na kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U13, LiK1_U17, LiK1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16
Efekt NS607_U2
Student potrafi obliczeniowo wyznaczyć charakterystyki silników turbinowych
Weryfikacja: Praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U01, LiK1_U03, LiK1_U09, LiK1_U10, LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
Efekt NS607_U3
Student potrafi ocenić wpływ nowych technologii na osiagi lotniczych silników turbinowych
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U14, LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U13