Nazwa przedmiotu:
Układy automatycznego sterowania lotem
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marcin Żugaj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS637
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15 - udział w wykładach 15 - udział w konsultacjach do projektu 5 - praca własna polegająca na przygotowaniu do kolokwium 3 - konsultacje 15 - praca własna w domu związana z przeglądem literatury, opanowaniem wiedzy dostarczonej na wykładzie oraz wykonaniem projektu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NK473 - Aerodynamika 1 (AERO1) NK302 - Aerodynamika 2 (AERO2) NK326 - Dynamika lotu (DYNLOT) NK472 - Mechanika lotu 1 (MLOT1) NK457 - Mechanika lotu 2 (MLOT2) NW123 - Podstawy automatyki i sterowania 1 (PAS1) NK360 - Podstawy automatyki i sterowania 2 (PAS2) NK389 - Sterowanie w lotnictwie i kosmonautyce (STELIK)
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i właściwościami podstawowych typów układów automatycznego sterowania lotem, metodami modelowania i analizy właściwości dynamicznych obiektu sterowania oraz metodami doboru struktury i paramentów układów automatycznego sterowania.
Treści kształcenia:
Cześć wykładowa obejmuje wprowadzenie do automatycznego sterowania lotem. Omawiana jest budowa i zasada działania podstawowych układów i podukładów takich jak: układy stabilizacji przestrzennej (SAS, CAS), autopiloty i układy zarządzające lotem (FMS). Prezentowane są metody modelowania obiektu sterowania w postaci nieliniowych równań różniczkowych, liniowych równań stanu i transmitancji; metody badania właściwości obiektu na podstawie jego modelu; rodzaje, właściwości oraz metody modelowania układów wykonawczych sterowania oraz napędu statku powietrznego; metody projektowania i syntezy układów automatycznej stabilizacji i automatycznego sterowania lotem przy wykorzystaniu typowych rozwiązań strukturalnych takich układów. Część projektowa dotyczy projektu układu automatycznego sterowania lotem, którego zakres obejmuje: analizę właściwości dynamicznych statku powietrznego, dobór struktury oraz praw sterowania układu.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia części wykładowej oraz projektu. Zaliczenie części wykładowej odbywa się na podstawie oceny z kolokwium. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Żugaj M.: Układy automatycznego sterowania lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011. 2. Bociek S., Gruszecki J.: Układy sterowania automatycznego lotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999. 3. MacLean D.: Automatic flight control systems. Prentice Hall, New York 1990. 4. Pratt R.W.: Flight control systems. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Reston 2000. 5. Vogt R.: Sterowanie statków powietrznych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987. Dodatkowa literatura: 1. Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zaiol/ZAiOL/Dydaktyka
Uwagi:
Witryna www przedmiotu dostępna jest tylko w semestrze, w który przedmiot jest prowadzony.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i badania właściwości dynamicznych samolotów na potrzeby projektowania układów automatycznego sterowania lotem
Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W11, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W07
Efekt EW2
Zna typowe rozwiązania strukturalne układów automatycznego sterowania lotem
Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W12, LiK2_W14, LiK2_W15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05
Efekt EW3
Zna metody projektowania, analizy i syntezy układów automatycznego sterowania lotem
Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W06, LiK2_W07, LiK2_W10, LiK2_W13, LiK2_W15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W03, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Potrafi określić podstawowe właściwości dynamiczne samolotu
Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U02, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11
Efekt EU2
Potrafi dobrać strukturę układu automatycznego sterowania samolotem dla typowych konfiguracji płatowców
Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U10, LiK2_U15, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U19
Efekt EU3
Umie zaprojektować i dokonać analizy jakościowej typowego układu automatycznego sterowania lotem
Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U11, LiK2_U12, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U19
Efekt EU4
Umie wykorzystać dedykowane oprogramowanie do projektowania i analizy układów automatycznego sterowania oraz prezentować wyniki swojej pracy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U03, LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10, LiK2_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U03, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12