Nazwa przedmiotu:
Technologia silników lotniczych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Zawora
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS563
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- obecność na wykładach 30 h - konsultacje 5 h - zapoznanie się ze wskazana literaturą 20 h - przygotowanie się do zaliczenia 20 h razem 75 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o materiałach konstrukcyjnych, ich właściwościach, podatności na podstawowe sposoby obróbki oraz odmianach obróbki cieplej i cieplno chemicznej. Podstawowe wiadomości z zakresu charakteru obciążeń wytrzymałościowych i termicznych.. Techniki wytwarzania w zakresie znajomości podstawowych metod i sposobów obróbki, rodzajów obrabiarek i narzędzi oraz ich wpływu na własności użytkowe przedmiotu. Zapis konstrukcji i zasady projektowania części maszyn.. Systemy CAD/CAM/CAE.
Limit liczby studentów:
120
Cel przedmiotu:
Ogólna wiedza na temat metod i środków (maszyn, narzędzi i urządzeń) stosowanych do wytwarzania części silników lotniczych w powiązaniu z ich oddziaływaniem na właściwości użytkowe i niezawodność działania. Umiejętność planowanie ciągów operacji technologicznych z uwzględnieniem ich struktur oraz oddziaływania na własności części silników lotniczych
Treści kształcenia:
Uzupełnienie wiadomości z zakresu oznaczania materiałów, struktury geometrycznej części - GPS (z ang. Geometrical Part Surface) wg norm PN-EN i PN EN-ISO. Nowe odmiany obróbki oraz rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe w zakresie obrabiarek, narzędzi, metod wytwarzania ze wspomaganiem systemów CAD/CAM/CAE. Charakterystyka wytwarzania silników lotniczych; charakterystyka warunków pracy głównych części silników lotniczych (tłokowych i turbinowych) i wynikające z tego wymagania odnośnie: doboru materiałów, dokładności geometrycznej, struktury geometrycznej powierzchni (SGP), struktury metalograficznej i właściwości użytkowych części oraz zespołów. Struktura procesu technologicznego części funkcjonalnie ważnych o wysokich wymaganiach technicznych. Metody, sposoby i środki wytwarzania oraz dobór operacji technologicznych oraz operacji kontroli jakości dla głównych części silników lotniczych (wały korbowe, wałki i krzywki rozrządu, cylindry chłodzone powietrzem, tłoki, pierścienie tłokowe, zawory, gniazda i sprężyny zaworowe, korpusy, korpusy silników turboodrzutowych, komory spalania, dysze i nasadki odrzutowe, łopatki sprężarkowe i turbinowe, dyski turbin i bębny sprężarek, wały turbin i sprężarek, koła zębate przekładni szybkoobrotowych, skrzynki lotniczych przekładni zębatych). Wiadomości podstawowe z automatyzacji procesów wytwarzania i kontroli tych części. Ekonomika metod i sposobów wytwarzania w powiązaniu z kryteriami bezpieczeństwa i niezawodności działania silników lotniczych.
Metody oceny:
dwa kolokwia w trakcie semestru
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Łunarski Jerzy: „Technologia Silników lotniczych”, Wyd. Oficyna Politechniki Rzeszowskiej 1989; 2. Treager I. E. Aircraft Gas Turbine Engine Technology, Mc Grow Hill, 1980; 3. Feld Mieczysław. Technologia Budowy Maszyn, PWN 2000. Dodatkowe literatura: Józef Zawora, Podstawy Technologii Maszyn, wydanie piąte, WSiP, Warszawa 2008 Mechanik, Miesięcznik Naukowo Techniczny, Agenda Wydawnicza SIMP, Warszawa Materiały dostarczone przez wykładowcę.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NS563_W1
Posiada podstawowe informacje dotyczące systemu oznaczeń materiałów konstrukcyjnych oraz struktury geometrycznej powierzchni wg PN-EN i PN EN-ISO
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07
Efekt NS563_W2
Zna zakresy wartości tolerancji wymiarowych oraz odchyłek kształtu i położenia stosowanych w podstawowych elementach silników lotniczych
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07
Efekt NS563_W3
Zna zasady tworzenia podstawowych struktur procesów technologicznych części silników lotniczych
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W19, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt NS563_W4
Posiada znajomość zasad wyboru baz obróbkowych dla poszczególnych grup konstrukcyjnych części wg podobieństwa technologicznego
Weryfikacja: kolkwwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W19, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt NS563_W5
Posiada znajomość podstawowych materiałów lotniczych stosowanych na wysoko obciążone części silników
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W19, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt NS563_W6
Zna podstawowe możliwości nowoczesnych obrabiarek konwencjonalnych i CNC stosowanych w procesach wytwarzania części silników lotniczych
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07
Efekt NS563_W7
Posiada znajomość nowych metod technologicznych zapewniających jakość produkcji oraz kierunki ich rozwoju
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NS563_U1
Umie porównywać własności materiałów wg starych i nowych norm PN-EN i PN EN- ISO oraz oznaczać dodatkowe wymagania struktury geometrycznej
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U13, LiK2_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U15
Efekt NS563_U2
Potrafi dobrać właściwe metody technologiczne zapewniające wymagane tolerancje wymiarów, kształtu i położenia
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U12, LiK2_U15, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12, T2A_U15, T2A_U19
Efekt NS563_U3
Potrafi zaprojektować właściwą strukturę podstawowych procesów technologicznych zasadniczych części silników lotniczych
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U12, LiK2_U15, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12, T2A_U15, T2A_U19
Efekt NS563_U4
Umie dobrać materiały, metody obróbki i kontroli zapewniające jakość
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U12, LiK2_U15, LiK2_U18, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U19
Efekt NS563_U5
Potrafi dobrać narzędzia, warunki i parametry obróbki
Weryfikacja: kolkwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U16, LiK2_U17, LiK2_U18, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19