Nazwa przedmiotu:
Zasilanie i sterowanie silników lotniczych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marian Gieras
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS601
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 30 godz. nauka do kolokwium pisemnego: 20 godz. nauka do kolokwium ustnego: 20 godz. konsultacje: 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NS607 - Lotnicze silniki turbinowe (LSTURB) Podstawy Automatyki i Sterowania.
Limit liczby studentów:
6
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student powinien znać zasady i podstawowe koncepcje budowy układów sterowania i zasilania silników turbinoodzrutowych, strumieniowych i rakietowych. Powinien umieć otrzymać charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika turbo-odrzutowego, umieć wyznaczyć przestrzeń sterowania silnikiem, stworzyć prosty model silnika oraz zaprojektować prosty układ zasilania i sterowania silnika. Ponadto powinien znać zasady eksploatacji i diagnostyki układów sterowania i zasilania silników.
Treści kształcenia:
1. Silniki turbinowo-odrzutowe, strumieniowe i tłokowe jako obiekty regulacji i sterowania 2. Podstawy regulacji i sterowania, budowanie schematów blokowych i innych 3. Sposoby i metody identyfikacji stanu pracy silnika spalinowego 4. Modelowanie silnika turbo-odrzutowego jako obiektu regulacji. 5. Układy pomiarowe związane z układem zasilania i sterowania silnikiem turbo-odrzutowym. 6. Układy wykonawcze związane z układem zasilania i sterowania silnika turbo-odrzutowego. 7. Tworzenie charakterystyk dynamicznych, identyfikacja własności dynamicznych i statycznych silnika turbo-odrzutowego. 8. Projektowanie regulatora prędkości obrotowej silnika. 9. Ogólne zasady budowania i modelowania układu sterowania i zasilania paliwem silnika turbo-odrzutowego, stumieniowego i rakietowego - przykładowe schematy układów paliwowych różnych silników. 10. Diagnostyka i kontrola pracy układu sterowania i zasilania paliwem silnika turbo-odrzutowego. 11. Automatyzacja procesu rozruchu silnika turbo-odrzutowego. 12. Ogólne zasady i założenia do modelowania układu zasilania paliwem silników strumieniowych i rakietowych. 13. Sterowanie silnikiem turbo-odrzutowym z uwzględnieniem sterowania dyszą wlotową i wylotową silnika.
Metody oceny:
Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnego kolokwium i ustnej odpowiedzi Praca własna: Zapoznanie się z układami zasilania i sterowanie różnego rodzaju silników lotniczych i prowadzenie analizy zasad ich działania
Egzamin:
nie
Literatura:
1. W.A. Bodner, „ Automatyka silników lotniczych”, MON, Warszawa, 1958. 2. B. Czerkasow, „Automatica i regulirowanie vozdusznych dvigatielej”, Maszinostrojenie, Moskwa, 1971. 3. A. J. Sobey and A. M. Suggs, „Control of aircraft and Missle Powerplants”, John Wiley and Sons Inc, New York and London, 1963. 4. R. Staniszewski, „Sterowanie zespołów napędowych” WKŁ, Warszawa, 1980. 5. W. Pawlak, K. Wiklik i J. Morawski, „ Synteza i badania układów sterowania lotniczych silników turbinowych” Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, zeszyt 4, Warszawa, 1996 6. Praca zbiorowa pod red. M. Orkisza, „Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym”, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne”, Lublin. Dodatkowe literatura: - Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
www.itc.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NS601_W1
student zna zadania i budowę typowego układu sterowania i zasilania silników lotniczych
Weryfikacja: kolokwium pisemne i ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02, T2A_W05
Efekt NS601_W2
student zna metodykę projektowania układów zasilania i sterowania silnikami lotniczymi
Weryfikacja: kolokwium pisemne i kolokwium ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02
Efekt NS601_W3
student ma wiedzę na temat budowy i działania systemów sterowania i zasilania różnych rodzajów napędu statków powietrznych
Weryfikacja: kolokwium pisemne i kolokwium ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02
Efekt NS601_W4
student zna metody diagnozowania i eksploatowania układów sterowania i zasilania silników lotniczych
Weryfikacja: kolokwium pisemne i kolokwium ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W07, LiK2_W09, LiK2_W15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W02, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NS601_U1
student potrafi zaprojektować strukturę układu sterowania różnych układów napędowych statku powietrznego
Weryfikacja: kolokwium pisemne i kolokwium ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U04, LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T1A_U04, T2A_U07
Efekt NS601_U2
student potrafi wyznaczyć charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika turboodrzutowego
Weryfikacja: kolokwium pisemne i kolokwium ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U04, LiK2_U07, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T1A_U04, T2A_U07, T2A_U09
Efekt NS601_U3
student potrafi zbudować prosty model matematyczny silnika lotniczego jako obiektu sterowania i zasilania
Weryfikacja: kolokwium pisemne i kolokwium ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U04, LiK2_U07, LiK2_U12, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T1A_U04, T2A_U07, T2A_U12, T2A_U19
Efekt NS601_U4
student potrafi wyznaczyć przestrzeń sterowania silnikiem lotniczym
Weryfikacja: kolokwium pisemne i kolokwium ustne
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U03, LiK2_U04, LiK2_U09, LiK2_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T1A_U04, T2A_U09, T2A_U15