Nazwa przedmiotu:
Kompozyty w konstrukcjach lotniczych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Piotr Czarnocki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS520
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 30 h Ćwiczenia 15 h Zadania domowe 25 h Przygotowanie do kolokwiów 25 h Konsultacje 5 h Łącznie 100 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NK307 NK342
Limit liczby studentów:
mim. 15
Cel przedmiotu:
Przekazanie informacji dotyczących projektowanie struktury płatowca z kompozytów polimerowych, a w tym, właściwosci mechanicznych kompozytów polimerowych, uproszczonych metod analizy wytrzymałościowej, podstawowych technik wytwarzania i łączenia, metod odwzorowania geometrii płatowca i jego elementów oraz wynikajacych stąd zasad projektowania i budowy foremników.
Treści kształcenia:
Materiały kompozytowe. Klasyfikacja kompozytów ze względu na zbrojenie i spoiwa. Właściwości mechaniczne komponentów, a właściwości mechaniczne kompozyt – podstawowe modele. Rola zbrojenia i spoiwa. Postacie zbrojenia. Klasyczna teoria laminatów (równania konstytutywne). Kryteria wytrzymałościowe. Metody wyznaczania stałych materiałowych. Degradacja właściwości mechanicznych kompozytu, zmęczenie, delaminacja, wpływ środowiska. Analiza pracy podstawowych elementów struktur lotniczych: pasów i ścianek dźwigara, rur skrętnych i wręg. Analiza typowych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektowanie struktur kompozytowych silnie obciążonych – analiza sposobu przenoszenia obciążeń z uwzględnieniem anizotropii stosowanego materiału. Łączenie poszczególnych elementów struktury. Połączenia realizowane w trakcie formowania zespołu, połączenia klejone i nitowane. Metody wprowadzania obciążeń skupionych – kształtowanie węzłów. Analiza wytężenia struktury. Podstawy stosowania MES do obliczeń wytrzymałościowo-sztywnościowych. Przegląd podstawowych technik wytwarzania i wymagań dotyczących oprzyrządowania: technika formowania „na mokro”, technika oparta na preimpregnatach. Przegląd metod kontroli jakości produkcji. Ograniczenia konstrukcyjne wynikające z technik wytwarzania.
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. H. D. Middleton, „Composite Materials in Aircraft Structures” 2. R. M. Jones, “Mechanics of Composite Materials” 3. J. J. Morena, “Advanced Composite Mold Making Dodatkowe literatura: - Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NS520_W1
zna klasyczną teorię laminatów
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Efekt NS520_W2
zna podstawy projektowania kompozytowych struktur lotniczych
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Efekt NS520_W3
zna zasady wprowadzania obciążen skupionych w struktury kompozytowe
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Efekt NS520_W4
zna podstawowe techniki wytwarzania lotniczych struktur kompozytowych
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NS520_U1
potrafi zastosować klasyczna teorie laminatów
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18
Efekt NS520_U2
potrafi zaprojektować kompozytowa strukture lotniczą
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18
Efekt NS520_U3
potrafi zaprojektowac węzeł wprowadzenia obciążeń skupionych
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18
Efekt NS520_U4
potrafi zaprojektować proces wytwarzania lotniczej struktury kompozytowej
Weryfikacja: na podstawie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U12, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18