Nazwa przedmiotu:
Zmęczenie i diagnostyka konstrukcji płatowców
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mirosław Rodzewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS652A
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30 h Laboratorium 15 h Przygotowanie do laboratorium 15 h Opracowanie sprawozdań 16 h Przygotowanie do kolokwiów 20 h Konsultacje 4 h Łącznie 100h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1.8 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Opanowana wiedza z zakresu konstrukcji i eksploatacji statków powietrznych
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student ma umiejętności w zakresie sposobów rejestracji obciążeń eksploatacyjnych i wyznaczania spektrum obciążeń eksploatacyjnych , sposobów estymacji trwałości zmęczeniowej oraz sposobów diagnostyki struktur lotniczych.
Treści kształcenia:
Obciążenia zmienne i ich źródła. Charakterystyki zmęczeniowe materiałów używanych w lotnictwie. Oddziaływanie spiętrzeń naprężeń (karby). Zużycie zmęczeniowe konstrukcji pod wpływem oddziaływania obciążeń zmiennych (kumulacja zmęczenia). Fazy zmęczenia konstrukcji. Pozostała wytrzymałość statyczna i trwałość płatowca, wynikająca ze zmęczenia. Systemy eksploatacji w aspekcie trwałości zmęczeniowej konstrukcji. Diagnostyka – metody i systemy badawcze. Procedury badawcze w liniach lotniczych. Badania zmęczeniowe płatowców w procesie certyfikacji statku powietrznego.
Metody oceny:
Na podstawie ocen kolokwialnych Praca własna: zadanie domowe: porównanie sposobów zliczania pełnych cykli obciążeń
Egzamin:
nie
Literatura:
1. S. Kocańda, J. Szala: "Podstawy obliczeń zmęczeniowych", PWN - Warszawa 1977 2. J. Szala: "Hipotezy sumowania uszkodzeń zmęczeniowych", Wyd. Uczelniane ATR, Bydgoszcz 1998 3. N. G. Belly: Fatigue and damage tollerance tests of aircraft structures, CWA 22 Corporation, 2001 Dodatkowe literatura: B. Harris - edition: "Fatigue in composites", CRC Press, Cambridge England, 2003, Jaap Schijve : "Fatigue of Structures and Materials Book Description", Hardcover 2009, 2nd Edition Materiały na stronie: http://itlims.meil.pw.edu.pl/zsis/pomoce/BIPOL/stafiej.pdf (Wiesław Stafiej "Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców" PW 2000 ) Materiały dostarczone przez wykładowcę
Witryna www przedmiotu:
http://itlims.meil.pw.edu.pl/zsis/pomoce/MAT_LOT/ANS652_MR1.pdf
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NS652A_W1
Ma wiedzę z dot. żródeł obciążeń zmiennych działających na statek powietrzny, zna sposoby pomiaru i rejestracji obciążeń oraz wymagania przepisów w tym zakresie.
Weryfikacja: kolokwium nr 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W03
Efekt NS652A_W2
Zna sposoby wyznaczania spektrów obciążeń oraz ich ekstrapolacji.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2 oraz praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07
Efekt NS652A_W3
Zna charakterystyki zmęczeniowe materiałów używanych w lotnictwie oraz oddziaływanie spiętrzeń naprężeń
Weryfikacja: Kolokwium nr 3.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W14, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07
Efekt NS652A_W4
Zna teorie kumulacji uszkodzeń zmęczeniowych
Weryfikacja: Kolokwium nr 3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt NS652A_W5
Ma wiedzę na temat metod badań nieniszczących i diagnostyki struktur lotniczych.
Weryfikacja: Zadanie domowe lub prezentacja i sprawozdania laboratoryjne.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W21
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NS652A_U1
Umie okreslić zakresy obciążeń eksploatacyjnych statku powietrznego metodą obliczeniową lub doświadczalną.
Weryfikacja: Kolokwium nr 1 - zadanie
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09
Efekt NS652A_U2
Umie wyznaczyć tablice przejść oraz tablice półcykli obciążeń na podstawie zapisu sygnału obciążenia.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2 - zadanie
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07
Efekt NS652A_U3
Umie wyznaczyć przyrostowe spektrum obciążeń oraz wykorzystać je do utworzenia wieloblokowego spektrum obciążeń.
Weryfikacja: Zadanie domowe
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07
Efekt NS652A_U4
Potrafi zdygitalizować właściwości cykliczne materiałów lub struktur opisane w postaci wykresów Haigha lub krzywych S-N.
Weryfikacja: Zadanie domowe
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U07
Efekt NS652A_U5
Jest w stanie wykorzystać teorię liniowej kumulacji zmęczenia w obliczeniach trwałości zmęczeniowej.
Weryfikacja: Kolokwium nr 2 - zadanie
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt NS652A_K1
Umie pracować w grupie i prezentować swoje wyniki
Weryfikacja: Zajęcia laboratoryjne i sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K03, LiK2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04