- Nazwa przedmiotu:
- Optymalizacja konstrukcji lotniczych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Goetzendorf-Grabowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK306
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin pracy studenta: wykład 30h; zajęcia projektowe 15h;
przygotowanie do zajęć projektowych 20h; przygotowanie do kolokwium 10h;
razem 75h = 3ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.8 ECTS (wykład + zajęcia projektowe)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.4 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- NK307 - Budowa i projektowanie obiektów latających 1 (BIPOL1)
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu student powinien wykazać się:
• Podstawową znajomością matematycznych metod optymalizacji.
• Umiejętnością formułowania i rozwiązywania prostych problemów optymalizacyjnych w projektowaniu samolotów.
- Treści kształcenia:
- Zbieżna i rozbieżna spirala projektowa. Wymiarowanie. Najważniejsze elementy systemu podlegające procesowi optymalizacji: geometria, aerodynamika, zespół napędowy, misja i osiągi, struktura i własności masowe, stateczność i układy sterowania, systemy poprawy bezpieczeństwa, obsługa i charakterystyki ekonomiczne. Wybór optymalnego obciążenia powierzchni i obciążenia ciągu. Optymalizacja w projektowaniu samolotów specjalnego przeznaczenia (np. lekkich, pożarowych, bojowych i innych). Wybór funkcji celu i parametrów odpowiedzialnych za zmiany funkcji celu. Matematyczne podstawy optymalizacji: metoda przeszukiwania, metoda najstromszego gradientu, metoda gradientów sprzężonych. Kryteria zbieżności algorytmów. Programowanie liniowe.
- Metody oceny:
- projekty, kolokwium
Praca własna: rozwiązanie zadań projektowych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. D.P. Raymer, Aircraft Design: A Conceptual Approach, AIAA Eductaion Series
2. G.N. Vanderplaats: Numerical Optimization Techniques For Engineering Design, McGraw Hill
3. Ross Baldick: Applied Optimization, Cambridge University Press, 2006
4. Wybrane wykłady w wersji elektronicznej
Dodatkowe literatura:
1. Materiały na stronie http://www.meil.pw.edu.pl/pl/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM
2. Przewodnik po projektach
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NK306_W1
- student zna podstawy matematycznych metod optymalizacji
Weryfikacja: kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt NK306_W2
- student poznaje zastosowanie metod optymalizacji w zagadnieniach związanych z projektowaniem samolotów
Weryfikacja: kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NK306_U1
- student potrafi formułować proste zagadnienie optymalizacji
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt NK306_K1
- student potrafi fomułować priorytety w zagadnieniach projektowych
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K04