Nazwa przedmiotu:
Optymalizacja konstrukcji lotniczych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Goetzendorf-Grabowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK306
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba godzin pracy studenta: wykład 30h; zajęcia projektowe 15h; przygotowanie do zajęć projektowych 20h; przygotowanie do kolokwium 10h; razem 75h = 3ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.8 ECTS (wykład + zajęcia projektowe)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1.4 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
NK307 - Budowa i projektowanie obiektów latających 1 (BIPOL1)
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Po zaliczeniu przedmiotu student powinien wykazać się: • Podstawową znajomością matematycznych metod optymalizacji. • Umiejętnością formułowania i rozwiązywania prostych problemów optymalizacyjnych w projektowaniu samolotów.
Treści kształcenia:
Zbieżna i rozbieżna spirala projektowa. Wymiarowanie. Najważniejsze elementy systemu podlegające procesowi optymalizacji: geometria, aerodynamika, zespół napędowy, misja i osiągi, struktura i własności masowe, stateczność i układy sterowania, systemy poprawy bezpieczeństwa, obsługa i charakterystyki ekonomiczne. Wybór optymalnego obciążenia powierzchni i obciążenia ciągu. Optymalizacja w projektowaniu samolotów specjalnego przeznaczenia (np. lekkich, pożarowych, bojowych i innych). Wybór funkcji celu i parametrów odpowiedzialnych za zmiany funkcji celu. Matematyczne podstawy optymalizacji: metoda przeszukiwania, metoda najstromszego gradientu, metoda gradientów sprzężonych. Kryteria zbieżności algorytmów. Programowanie liniowe.
Metody oceny:
projekty, kolokwium Praca własna: rozwiązanie zadań projektowych
Egzamin:
nie
Literatura:
1. D.P. Raymer, Aircraft Design: A Conceptual Approach, AIAA Eductaion Series 2. G.N. Vanderplaats: Numerical Optimization Techniques For Engineering Design, McGraw Hill 3. Ross Baldick: Applied Optimization, Cambridge University Press, 2006 4. Wybrane wykłady w wersji elektronicznej Dodatkowe literatura: 1. Materiały na stronie http://www.meil.pw.edu.pl/pl/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM 2. Przewodnik po projektach
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt NK306_W1
student zna podstawy matematycznych metod optymalizacji
Weryfikacja: kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt NK306_W2
student poznaje zastosowanie metod optymalizacji w zagadnieniach związanych z projektowaniem samolotów
Weryfikacja: kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W20
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt NK306_U1
student potrafi formułować proste zagadnienie optymalizacji
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U08, LiK2_U09, LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt NK306_K1
student potrafi fomułować priorytety w zagadnieniach projektowych
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K04