- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż./Alina Kusińska/profesor nadzwyczajny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla wydziału
- Kod przedmiotu:
- WN1A_11/02
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, przygotowanie do kolokwium - 5, razem - 25; Razem - 25
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 10 h; Razem 10 h = 0,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykłady: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie procesów i zjawisk oraz interakcji zachodzących w środowisku, mogących mieć skutki w przyszłości, rozbudzenie w studencie świadomości ekologicznej, uświadomienie studentowi znaczenia antropopresji w skali globalnej i konieczności wspólnego działania wszystkich państw na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
- Treści kształcenia:
- W1 - Wprowadzenie, cel i zakres przedmiotu. Definicja pojęć: „środowisko i jego elementy”; W2 - Człowiek a środowisko. Zasoby przyrody; W3 - Zanieczyszczenie wód, zasady i sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem; W4 - Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, zasady i sposoby ochrony powietrza atmosferycznego; W5 -Degradacja gleb i ochrona; W6 - Ochrona środowiska przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem; W7 - Ochrona zasobów kopalin. W8 - Ochrona żywych zasobów przyrody. Stan środowiska naturalnego a zdrowie człowieka. W9 - Struktury organizacyjne i instytucje w dziedzinie ochrony środowiska w Polsce; Strategia i polityka państwa w ochronie środowiska w Polsce; W10 - Kontrola stanu środowiska - monitoring, jego organizacja i realizacja. Integracja Europejska a ochrona środowiska.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.Zarzycki R., Imbirowicz M., Stelmachowski M.: Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa 2007.
2.Karaczan M.Z., Indeka L.G.: Ochrona środowiska. ARIES. Warszawa 1996.
3.Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa, 1996.
4.Wiatr I.: Inżynieria ekologiczna. PTIE, Warszawa- Lublin, 1995.
5.Raport PIOŚ. Stan środowiska w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa, roczniki bieżące.
6.Sigmunt F., Zakrzewski: Podstawy toksykologii środowiska (tłumaczenie z j.angielskiego) PWN, Warszawa, 1995.
7.O’Neill P.: Chemia środowiska. (tłumaczenie z języka angielskiego) PWN, Warszawa – Wrocław 1998.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W08_04
- Ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej dotyczących ochrony środowiska, ma świadomość konieczności stosowania aspektów prawnych w działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian obejmujący tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
C1A_W08_04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U11_02
- Ma przygotowanie i umiejętności wymagane do pracy w środowisku przemysłowym, zna zasady bezpiecznego postępowania z substancjami zagrażającymi środowisku naturalnemu.
Weryfikacja: Sprawdzian obejmujący tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
C1A_U11_02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K02_01
- Ma świadomość i zrozumienie procesów zjawisk i interakcji zachodzących w środowisku naturalnym, mogących mieć skutki w przyszłości. Ma świadomość znaczenia działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Sprawdzian obejmujący tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
C1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02