Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż. Alina Kusińska/ profesor nadzwyczajny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IS1A_06_02
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45; przygotowanie do zajęć - 20; zapoznanie się z literaturą - 10; opracowanie wyników - 10; przygotowanie sprawozdania - 15, przygotowanie się do zaliczenia - 50; RAZEM: 150
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h = 1,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia laboratoryjne (liczba godzin według planu studiów) - 45h; przygotowanie do zajęć - 20h; zapoznanie się z literaturą - 10h; opracowanie wyników - 10h; przygotowanie sprawozdania - 15h, przygotowanie się do zaliczenia - 50h; RAZEM: 150h = 6 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium45h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
laboratorium 8-12
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z metodyką analizy objętościowej, analizy wagowej, analizy spektrofotometrycznej oraz analizy jakościowej wybranych związków chemicznych, a także skróconej analizy wody i gleby.
Treści kształcenia:
L1 - Ćwiczenia organizacyjne, przepisy BHP obowiązujące na pracowni chemicznej. Wprowadzenie do analizy miareczkowej. L2 - Acydymetryczne oznaczanie NaOH, alkalimetryczne oznaczanie CH3COOH. L3 - Redoksymetria (manganometria i jodometria) - ilościowe oznaczanie Fe2+ i Cu2+. Kompleksometria - ilościowe oznaczanie Mg2+; argentometria - ilościowe oznaczanie jonów chlorkowych. L4 - Analiza wagowa - ilościowe oznaczanie wody krystalizacyjnej w solach uwodnionych; metody oznaczania pH. L5 - Analiza jakościowa aminokwasów i białek. L6 - Spektrofotometryczne oznaczanie białek. L7 - Analiza jakościowa cukrowców. L8 - Analiza sanitarna wody pitnej i powierzchniowej: temperatura, mętność, barwa, zapach, pH, zasadowość, kwasowość, twardość. L9 - Analiza sanitarna wody pitnej i powierzchniowej: tlen rozpuszczony, chlorki, żelazo ogólne, mangan. L10 - Analiza wody pitnej i powierzchniowej: amoniak, azotany(III), azotany(V), spektrofotometryczna metoda Hacha, BZT5 L11 - sucha pozostałość, pozostałość po prażeniu, substancje rozpuszczone, przewodność. Pobieranie prób gleby do analiz. L12 - Oznaczanie właściwości fizycznych gleby - gęstość, porowatość, wilgotność L13 - Oznaczanie właściwości chemicznych gleby - odczyn, pojemność sorbcyjna, zawartość węgla organicznego L14 - Podsumowanie i uzupełnienie zaległości L15 - Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w semestrze II jest: 1) uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich 12 sprawdzianów pisemnych. Stosowana jest następująca skala ocen, w zależności od ilości uzyskanych punktów: 91%-100% - 5,0 81%-90% - 4,5 71%-80% 4,0 61%-70% - 3,5 51%-60% - 3,0 0%-50% - 2,0 2) Wykonanie i zaliczenie pisemnych sprawozdań ze wszystkich ćwiczeń. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen sprawdzianów. Dopuszcza się maksymalnie 2 nieobecności usprawiedliwione na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Krzechowska M.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego – ćwiczenia laboratoryjne”, OWPW, 2007, 2. Krzysztofik B., Krzechowska M., Chęciński J.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego”, OWPW, 2000, 3. Hermanowicz W. i inni: „Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków”, Arkady, 1999, 4. Gajkowska-Stefańska L. i inni: „Laboratoryjne badania wody, ścieków i osadów ściekowych, cz. I i II, OWPW, 1994, 5. Brogowski Z., Czerwiński Z.: "Materiały do ćwiczeń z gleboznawstwa cz. 2"; Wyd. SGGW, 1994 6. Praca zbiorowa pod red. Saturnina Zawadzkiego: „Gleboznawstwo”, Wyd. PWR i L, 1999.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_04
Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej i analitycznej oraz chemii środowiska. Ma wiedzę z zakresu chemii wody, ścieków, gleby, a także powietrza atmosferycznego. Zna podstawy teoretyczne pracy w laboratorium chemicznym oraz sposoby identyfikacji wybranych grup związków chemicznych. Zna limity zawartości związków chemicznych w środowisku naturalnym określone w odpowiednich aktach prawnych.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W03_01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą klasyfikacji i identyfikacji związków chemicznych oraz reakcji zachodzących z ich udziałem. Ma podbudowaną teoretycznie ogólną wiedzę z zakresu zastosowania chemii w analizie wody i ścieków, technologii ich oczyszczania oraz analizie stanu gleby.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W05_01
Ma wiedzę dotyczącą współcześnie stosowanych metod analitycznych w badaniach wód i gleby.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu oraz innych źródeł dotyczące wykorzystywania metod analizy chemicznej dla kontroli i oceny stanu środowiska naturalnego. Analizuje i interpretuje wyniki przeprowadzonych eksperymentów laboratoryjnych. Potrafi formułować wnioski w oparciu o przeprowadzone samodzielnie doświadczenia.
Weryfikacja: Pisemne sprawdziany obejmujące tematykę zajęć laboratoryjnych. Opracowania przeprowadzonych samodzielnie analiz.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U08_01
Potrafi zaplanować oraz samodzielnie wykonać wybrane analizy chemiczne. Potrafi przygotować opracowanie przeprowadzonych samodzielnie doświadczeń
Weryfikacja: Opracowania przeprowadzonych samodzielnie analiz chemicznych.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U08_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Rozumie potrzebę samokształcenia oraz ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania stosowane w analizie chemicznej ze szczególnym uwzględnieniem wód oraz gleby.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02_01
Ma świadomość przemian chemicznych zachodzących w środowisku naturalnym oraz konieczności ich kontrolowania.
Weryfikacja: Obserwacja podczas pracy
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02