Nazwa przedmiotu:
Programowanie liniowe i statystyka z elementami rachunku prawdopodonieństwa
Koordynator przedmiotu:
dr Izabela Józefczyk
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IN1A_02/01
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 20; zapoznanie się z literaturą - 10, przygotowanie do zaliczenia - 5, przygotowanie do kolokwium - 15; RAZEM: 50; Ćwiczenia (liczba godzin według planu studiów) - 10; przygotowanie do zajęć - 5; zapoznaie się z literaturą - 10, przygotowanie do zaliczenia - 10; przygotowanie do kolokwium - 15; RAZEM:50; Razem: 50 + 50 = 100
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 20h = 0,8 ECTS; Ćwiczenia (liczba godzin według planu studiów) - 10h = 0,4 ECTS; RAZEM= 0,8 + 0,4 = 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
matematyka z semestru 1 i 2
Limit liczby studentów:
wykład min. 15 studentów; ćwiczenia 15-30 studentów.
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i podstawowych umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi na kierunku Inżynieria Środowiska w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i programowania liniowego, opracowywania wyników badań i testowania hipotez statystycznych.
Treści kształcenia:
W1 - Wstęp do programowania liniowego.Zbiory wypukłe. Zagadnienie programowania liniowego(ZPL) W2 - Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego.Metoda simplex dla ZPL W3- Zagadnienia dualne do ZPL W4-6 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa jednowymiarowa i wielowymiarowa. Prawa wielkich liczb i twierdzenia graniczne W7 - Podstawowe pojęcia statystyki. a) Rozkłady empiryczne b) Momenty empiryczne c) Dystrybuanta empiryczna i histogram W8- Estymacja a) Estymacja punktowa. b) Estymacja przedziałowa. W9-10 - Testowanie hipotez. a) Testy parametryczne b) Testy nieparametryczne C1-2- Wstęp do programowania liniowego Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego. C3 - Metoda simplex dla ZPL C4-5 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. C- 6 Powtórzenie wiadomości z C1-5. C 7-8- Model statystyczny eksperymentu. Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego. C9 -Wybrane testy hipotez statystycznych dotyczące średniej i wariancji. C10 -Powtórzenie wiadomości z C7-9.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 20 punktów każde), z wejściówek (2 punkty każda) oraz punktów uzyskanych za aktywność na zajęciach. Kryterium oceny: Kryterium oceny: (0%,50%) liczby punktów – ocena 2.0 <50%,60%) liczby punktów – ocena 3.0 <60%,70%) liczby punktów – ocena 3.5 <70%,80%) liczby punktów – ocena 4.0 <80%,90%) liczby punktów – ocena 4.5 <90%,100%> liczby punktów – ocena 5.0 Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia.
Egzamin:
nie
Literatura:
1.   Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.2.Jasiulewicz H., Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.3. I.Musiał-Walczak, J.Muszyński , J.Radzikowski, A.Włodarska-Dymitruk Zbiór zadań z matematyki tom 3. Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1995 4.T.Włodarski Algebra liniowa i programowanie liniowe w zadaniach i zastosowaniach ekonomicznych. Oficyna wydawnicza MA, Łódź 2011.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Część zajęć prowadzona przy komputerach

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_02
Posiada podstawową wiedzę w zakresie probabilistyki w szczególności rachunku prawdopodobieństwa i statystyki .
Weryfikacja: kolokwium(I W4 -6,C4-5;II W7 -10,C7-9),odpowiedzi na zajęciach(C4-5,C7-9),prace domowe(C4-5,C7-9)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W01_01
Zna podstawy programowania liniowego.
Weryfikacja: kolokwium(I W 1-3,C1-3),odpowiedzi na zajęciach(C1-3),prace domowe(C1-3)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U07_01
Potrafi dokonać podstawowych analiz w programie Statistica
Weryfikacja: odpowiedzi na zajęciach(C9),prace domowe(C9)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07
Efekt U09_02
Potafi rozwiązać proste zadania programowania liniowego
Weryfikacja: kolokwium (I W 1-3,C1-3),odpowiedzi na zajęciach(C1-3),prace domowe(C1-3)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U09_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09
Efekt U09_03
Potrafi zastosować wiedzę z zakresu probabilistyki do obróbki danych.Umie wyznaczyć prawdopodobieństwo w przestrzeni probabilistycznej.Umie wyznaczyć parametry zmiennych losowych i rozumie ich znaczenie, zna typowe rozkłady zmiennych losowych.
Weryfikacja: kolokwia (W 4-10,C4-5,7-9)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U09_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09