Nazwa przedmiotu:
Matematyka 3
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Maciej Mączyński, dr Eugenia Ciborowska - Wojdyga
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godzin wykladow + 30 godzin cwiczen + 30 godz. ćwiczeń + 30 godz. przygotowania do ćwiczeń i egzaminu Razem 90 godz. - 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
30 godz. wykładu + 30 godz. ćwiczeń = 60 godz. - 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
przygotowanie się do ćwiczeń i egzaminu 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie i egzamin z matematyki sem. I i II.
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami matematycznymi stosowanymi w inżynierii chemicznej i procesowej.
Treści kształcenia:
Układy ortogonalne, definicje, przykłady, współczynniki Fouriera; Ortogonalizacja Gram-Schmidta, wielomiany ortogonalne; Twierdzenie o najlepszej aproksymacji układami ortogonalnymi. 4. Szereg trygonometryczny Fouriera w przedziale dowolnym, obliczanie współczynników; Równania różniczkowe cząstkowe II rzędu, klasyfikacja; Twierdzenie o niezmienniku znaku wyróżnika względem grupy przekształceń afinicznych; Sprowadzanie równań cząstkowych do postaci kanonicznej; Wyprowadzenie równania przewodnictwa ciepła w pręcie; Rozwiązanie równania przewodnictwa ciepła w pręcie (dwa przypadki: oba końce w stałej temperaturze lub oba końce izolowane); Zastosowanie równania przewodnictwa do obliczania przepływu ciepła w płytach i w walcu; Równanie Bessela, funkcje Bessela; Zastosowanie przekształcenia Laplacea do rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych; Liniowe operatory różnicowe, związki między nimi; Wzór interpolacyjny Newtona; Wzór interpolacyjny Lagrangea; różniczkowanie numeryczne; całkowanie numeryczne; równania różnicowe liniowe; Zastosowanie równań różnicowych do projektowania kolumn rektyfikacyjnych i procesów wielostopniowych inżynierii chemicznej; Podstawy rachunku wariacyjnego.
Metody oceny:
Dwa kolokwia na ćwiczeniach i egzamin.
Egzamin:
tak
Literatura:
T. Traczyk, M. Mączyński, Matematyka Stosowana w Inżynierii Chemicznej, PWN E. Ciborowska-Wojdyga, Ćwiczenia z matematyki dla studentów Wydziału Chemicznego i Inżynierii Chemicznej, OWPW J. Ciborowski, Inżynieria Chemiczna, WNT
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Przedmiot jest istotny dla kierunku Inzynierii Chemicznej i Procesowej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
ma wiedzę z zakresu matematyki przydatną do wykorzystania metod matematycznych w zagadnieniach inżynierii chemicznej i procesowej
Weryfikacja: 2 kolokwia na ćwiczeniach i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
umie firmułowac model matematyczny dla procesów przewodnictwa ciepła i go rozwiązać
Weryfikacja: 2 kolokwia na ćwiczeniach i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt U_02
umie rozwiązywac równania róznicowe inżynierii chemicznej w zastosowaniu do kolumny rektyfikacyjnej i procesów wielostopniowych
Weryfikacja: 2 kolokwia na ćwiczeniach i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt U_03
umie stosować szereg Fouriera-Bessela w zagadnieniach inżynierii chemicznej i procesowej
Weryfikacja: 2 kolokwia na ćwiczeniach i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
umie w zespole rozwiażywać problemy i je omawiać
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
rozumie potrzebę społeczną stosowania matematyki i zna jej znaczenie
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05